De Groninger Studentenbond (GSb) heeft samen met de gemeente Groningen op 1 juli 2016 een meldpunt opgericht tegen verhuurders die over de schreef gaan. Via dit meldpunt, dat de naam Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag (MOV) draagt, kunnen huurders melding maken van conflicten met hun verhuurder.
Voorzitter Dion Glastra: ‘De Groninger Studentenbond heeft de afgelopen jaren al veel klachten binnengekregen van huurders over verhuurders. Er was echter nooit een centraal punt voor, waardoor het opbouwen van dossiers problematisch was. Daar komt door het meldpunt verandering in.’
Veel klachten particuliere verhuurders
Het meldpunt is opgericht naar aanleiding van een steeds groter aantal klachten over verhuurders op de particuliere kamermarkt. De klachten worden ook steeds ernstiger. Glastra: ‘We hebben de afgelopen maanden meerdere meldingen gekregen over verbale bedreigingen en intimidatie door verhuurders nadat de Huurcommissie besloot dat de huur omlaag moest. Dat is echt ontoelaatbaar en we willen daarom dat huurders makkelijker hun weg weten te vinden naar een plek waar ze met deze klachten terecht kunnen.’ Met het meldpunt gaat de GSb dossiers aanleggen over verhuurders die systematisch ontoelaatbaar gedrag vertonen.
Informatiebron voor gemeente
De GSb wil met de dossiers een informatiebron zijn voor de gemeente Groningen. Glastra: ‘Het is de bedoeling dat de gemeente vervolgens gaat kijken welke juridische stappen er moeten worden genomen tegen de verhuurders. Het MOV biedt in ieder geval een krachtig instrument om de klachten efficiënt te verzamelen.’
Amsterdams voorbeeld
In Amsterdam bestaat er al vijftien jaar een Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag . Sinds 2001 ondersteunt het meldpunt huurders in Amsterdam die ernstige last ervaren van hun verhuurder. ‘Van bedreigingen en illegale ontruimingen tot malafide woningbemiddelaars en overlast van illegale hotels. Na vijftien jaar zijn we helaas nog steeds nodig.’