Hoe gaat u hier als bedrijf mee om?
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Verandering is de enige constante voor merkprofessionals. Of het nu gaat om de ontwikkeling van nieuwe richtlijnen, de explosieve snelheid waarmee er nieuwe merken tegenwoordig worden geïntroduceerd of aanpassingen in de wetgeving; de merkensector staat nooit stil. Ook het moderne digitale landschap overspoelt de juridische merkensector met veranderingen. De steeds complexere en geavanceerdere online wereld draagt bij aan de manier waarop nieuwe merken worden geïntroduceerd. Hoewel social media zijn uitgegroeid tot krachtige reclame- en marketingtools staat het juridische aspect hiervan nog altijd aan de startlijn. Regels en richtlijnen voor social mediakanalen zijn uiterst complex waardoor de kans op schending van het merkenrecht en misbruik exponentieel groeit. Hoe gaat u hier als advocatenbureau of juridische afdeling mee om?
Overuren
De vele online activiteiten zorgen niet alleen voor extra complexiteit, maar zetten merkprofessionals ook onder een ongekende druk. Ze moeten sneller en efficiënter dan ooit tevoren gedegen advies leveren over nieuwe merken. Vanwege het directe karakter van social media is snelheid van levensbelang. Marketingafdelingen willen nieuwe merken in zo kort mogelijke tijd op social media introduceren om optimaal te kunnen profiteren van het online marktpotentieel. Daarnaast wordt het eenvoudiger en goedkoper om merken te registreren. Dit resulteert onvermijdelijk in seizoensgebonden merken met een korte levensduur.
Juridische uitdaging
De uitdaging voor advocatenbureaus en juridische afdelingen bij bedrijven is dat van hen wordt verwacht dat ze sneller dan ooit advies bieden over het gebruik van nieuwe merken. Dit terwijl ze niet over extra personeel of middelen beschikken om de gewenste resultaten te leveren. Merkprofessionals hebben daarom behoefte aan efficiëntere tools. Steeds meer merkexperts doen een beroep op workflow- en automatiseringstools om het proces te versnellen.
Bestrijding met gelijke wapens
Het ligt voor de hand om dit probleem met gelijke wapens te bestrijden. Het is slim om de internetmarkt te benaderen met een online tool die de doorlooptijden en de weg naar snellere merkintroducties verkort. Het zou veel tijd schelen wanneer een tool bijvoorbeeld direct aangeeft of het merk beschikbaar is en of het lijkt op andere merken. Tools die het besluitvormingsproces ondersteunen en een directe grafische weergave bieden van de zoekresultaten kunnen juridische teams concurrentievoordeel bezorgen en de interne afdelingen minder werkdruk.
Het opnemen van social media-platforms in de zoek- en bewakingsstrategieën van merken is essentieel geworden voor het bieden van bescherming tegen inbreuk op het merkenrecht en merkmisbruik. Dit biedt merkprofessionals het inzicht dat nodig is voor het terugdringen van merkrisico’s. In de wereld van het merkenrecht zorgt het intensieve gebruik van digitale kanalen en social media voor de noodzaak om traditionele processen en werkwijzen te herzien.
Advies
De beste aanpak voor juridische teams is: omarm deze veranderingen en zet technologie in om de ontwikkelingen voor te blijven en de concurrentie achter u te laten. De beste aanpak voor starters: wees niet te enthousiast door direct het merk op te zetten. Zorg dat u in een zo vroeg mogelijk stadium, het liefst voorafgaand aan het selecteren van het merk, advies inwint over het merk. Of de wildgroei aan merken positief of negatief is, hangt af van hoe u op deze ontwikkeling inspeelt.
Rob Davey, Senior Director, Global Services bij CompuMark, specialist in trademark clearance en merknaambescherming