Non-profit organisatie Stichting Volkswagen Car Claim (de ‘Stichting’) heeft kennis genomen van de uitspraak van het Duitse Bundesverwaltungsgericht in Leipzig. De hoogste Duitse administratieve rechter besliste vandaag dat Duitse gemeenten voor het waarborgen van de luchtkwaliteit in binnensteden rijverboden mogen opleggen voor dieselauto’s die in werkelijkheid veel meer NOx uitstoten dan volgens de Europese wetgeving is toegestaan.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Guido van Woerkom, bestuurder van de Stichting: “Het bevestigende oordeel maakt duidelijk dat de door de auto-industrie voorgestelde aanpak met ‘software updates’ volstrekt onvoldoende is om de emissieproblemen op te lossen. Autobezitters zijn hier het slachtoffer van. Het is dan ook onbegrijpelijk dat bedrijven als Volkswagen blijven weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen.”
De opgelegde verboden gelden ook voor auto’s die na de uitbraak van het Dieselgateschandaal een software-update hebben ondergaan. De eerdere oordelen over mogelijke rijverboden in Stuttgart en Düsseldorf zijn vandaag bekrachtigd. Als gevolg van dit vonnis dreigen dit soort verboden in circa zeventig Duitse steden.
Sinds de discussie in Duitsland over de toelaatbaarheid van sjoemeldiesels in de binnensteden is opgelaaid, zijn de prijzen van tweedehands sjoemeldiesels in Duitsland en diverse omringende Europese landen spectaculair gedaald. Met deze uitspraak verwacht de Stichting dat de waardedaling verder doorzet.
Het ligt voor de hand dat de Duitse uitspraak gevolgen zal hebben in Nederland. Ook in Nederland woedt een discussie over de slechte luchtkwaliteit in binnensteden. Onlangs publiceerde de Gezondheidsraad een vernietigend rapport over de bijdrage van dieselauto’s aan dit probleem. De Stichting voorziet dat ook in Nederland gebruiksbeperkingen en waardedalingen voor sjoemeldiesels te verwachten zijn.
De Stichting heeft namens de ruim 170.000 getroffen Nederlandse bezitters van een sjoemeldiesel van de merken Volkswagen, Audi, SEAT en SKODA het Volkswagenconcern, haar verantwoordelijke bestuurders, de Nederlandse importeur Pon, de Volkswagen dealers en Bosch, de leverancier van de sjoemelsoftware, inmiddels voor de Nederlandse rechter gedagvaard. Van Woerkom: “De uitspraak vandaag in Duitsland toont opnieuw aan dat getroffen autobezitters door het handelen van de auto-industrie in grote problemen worden gebracht. En omdat Volkswagen blijft volharden in haar weigering met ons te praten over een oplossing van de emissieproblemen, zal ook de Nederlandse rechter eraan te pas moeten komen om de pijn van dit schandaal te leggen bij de veroorzakers.”
Over Stichting Volkswagen Car Claim
De Stichting Volkswagen Car Claim is een non-profit organisatie. De Stichting is opgericht op 2 oktober 2015, met als doel om financiële compensatie te verkrijgen voor alle autobezitters die een voertuig hebben aangeschaft van een van de merken die binnen het concern van Volkswagen AG vallen (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en Porsche) en die schade hebben geleden als gevolg van de door Volkswagen c.s. begane overtredingen.
De Stichting zet zich er voor in dat gedupeerde autobezitters een redelijke compensatie ontvangen voor de nadelige gevolgen van Dieselgate. Tevens wil de Stichting dat Volkswagen alle getroffen autobezitters garandeert dat zij in de toekomst zonder mogelijke nadelige consequenties in hun auto kunnen blijven rijden. De Stichting wordt in Nederland juridisch bijgestaan door advocatenkantoor AKD N.V. Meer informatie over de Stichting kan worden verkregen op de website www.derclaim.nl.
De Stichting voert haar werkzaamheden uit in lijn met de principes van de Claim code 2011. De Claim code is een gedrags- en governance code voor claimstichtingen ter bevordering van een deugdelijk en op onafhankelijke wijze functioneren van dit type stichtingen.
Bestuur
De Stichting wordt aangestuurd door een onafhankelijke raad van bestuur en raad van toezicht, en bijgestaan door een raad van advies. De raad van bestuur bestaat uit Fausto Pocar (voormalig president van het Joegoslaviëtribunaal (ICTY)), Guido van Woerkom (voormalig hoofddirecteur van de ANWB) en Arie van der Steen (accountant en voormalig CFO van meerdere particuliere bedrijven). De raad van toezicht bestaat uit Marten Oosting (voormalig Nationale ombudsman en voormalig lid van de Raad van State) en Ulrike Wolf (jurist bij de Oostenrijkse Consumentenbond VKI). De raad van advies wordt voorgezeten door Gerhart Baum, voormalig Duits minister van Binnenlandse Zaken.