Verplichte contract uitbereiding
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Verplichte contract uitbereiding Auteur: Marjon Smit BerichtGeplaatst: za 20 mrt 2010 19:02
    —
Als parttimer werk ik ongeveer al een jaar lang structureel meeruren [overwerk] dit is gekomen omdat er steeds meer werk naar mij is toegeschoven is, mijn drie collega's hebben hetzelfde ervaren, dit is bijzonder vervelend omdat ik naast mijn werk studeer en kinderen thuis heb lopen.

Een werkgever is verplicht een contract uit te bereiden met het gemiddelde aantal uren (als je dit zelf vraagd aan de werkgever)

Mijn vraag is het omgekeerde, ben ik verplicht als mijn werkgever mij vraagd om mijn contract uit te bereiden?

Zo ja wat zijn juiste gronden om dit te kunnen weigeren?



Bij voorbaat dank!

Marjon

#2:  Auteur: Fortuna BerichtGeplaatst: do 22 apr 2010 23:19
    —
Er zijn hierbij twee zaken waar je aan kunt denken.

1) goed werknemerschap -> een werknemer is verplicht zich te gedragen als een goed werknemer. Dit kan met zich meebrengen dat de werknemer af en toe overwerkt. Echter, de werkgever moet hiertoe dan wel duidelijke en gewichtige redenen aangeven. Want de keerzijde hiervan is dat een werkgever een goed werkgever moet zijn, wat met zich mee kan brengen dat hij het mogelijk moet maken dat zijn werknemers een privé-leven kunnen hebben naast hun werk.

2) Een verandering aanbrengen in het aantal uren dat een werknemer maakt, moet een werkgever eigenlijk via een contract doen. Dan alsnog betreft het een eenzijdige wijziging van de arbeidsomstandigheden. Ook hier moet de werkgever aan kunnen tonen dat hiervoor gewichtige redenen zijn. En dan alsnog hoeft de werknemer dit niet zomaar aan te nemen. Raadpleeg ook de toepasselijk CAO, indien die er is. Soms staan hierin ook clausules omtrent de wijziging van arbeidsomstandigheden.

Uit jouw situatieschets kan ik niet precies opmaken in hoeverre de werkgever een goede (en steekhoudende) reden heeft om je te laten overwerken, maar uit het feit dat het structureel is, kan ik opmaken dat de werkgever dit op een andere manier zou moeten doen. Bijvoorbeeld een andere overeenkomst met je/jullie opstellen (in overleg!) of het aannemen van extra personeel.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Je kan overigens ook eens naar het Juridisch Loket bellen. Deze kunnen je ook adviseren hierover.

#3: Re: Verplichte contract uitbereiding Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2010 0:44
    —
Marjon Smit schreef:
Een werkgever is verplicht een contract uit te bereiden met het gemiddelde aantal uren (als je dit zelf vraagd aan de werkgever)

Meer precies: structureel overwerk is een aanwijzing dat stilzwijgend het aantal in de arbeidsovereenkomst overeengekomen arbeidsuren is gewijzigd. Als voldaan is aan art. 7:610b BW geeft dit zelfs een bewijsvermoeden. Dergelijke aanwijzingen en vermoedens kunnen echter worden weerlegd. Als het steeds duidelijk is geweest dat het gaat om overwerk en dat het niet de bedoeling is om dit blijvend te maken, dan is er geen sprake van een stilzwijgende wijziging van het aantal arbeidsuren.

Quote:
Mijn vraag is het omgekeerde, ben ik verplicht als mijn werkgever mij vraagd om mijn contract uit te bereiden?

Het lijkt mij dat in beginsel ook de werkgever kan aanvoeren dat er sprake is van een stilzwijgende wijziging van de arbeidsovereenkomst. Maar jij hebt dan normaal gesproken weer het recht om in "deeltijd" te gaan werken om op die manier het aantal arbeidsuren weer terug te schroeven naar het oude niveau. Veel zin heeft het voor een werkgever volgens mij dus niet om dit te proberen (tegen de zin van de werknemer in).

Quote:
Zo ja wat zijn juiste gronden om dit te kunnen weigeren?

Primair kun je aanvoeren dat het altijd voor een ieder duidelijk is geweest dat het om overwerk ging en niet om een als blijvend bedoelde uitbreiding van het aantal arbeidsuren (of dat jij daar tenminste gerechtvaardigd op mocht vertrouwen). Het zou helemaal mooi zijn als je deze stelling aan de hand van bepaalde feiten of omstandigheden nader kunt onderbouwen.

Als er een duidelijke regeling voor overwerk is die ook steeds is gevolgd (bijv. een hoger uurloon), dan lijkt me dat een sterke aanwijzing dat het steeds ging om overwerk, dus uren buiten de overeengekomen arbeidsduur. Die overeengekomen arbeidsduur is dan dus nooit gewijzigd.

Subsidiair kun je aanvoeren dat de werkgever zich op grond van goed werkgeverschap jouw wens dient te respecteren om weer het oude aantal arbeidsuren te werken.

Als dat niet helpt, kun je je werkgever op grond van art. 2 lid 1 Wet aanpassing arbeidsduur verzoeken de arbeidsduur terug te brengen tot het oude niveau per een datum die 4 maanden in de toekomst ligt.



Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl