Voor het behoud van klantvertrouwen en het uitroeien van namaakproducten
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
In het hedendaagse, steeds veranderende cyber-landschap is het essentieel dat een organisatie haar online merkbeschermingsstrategie update en evolueert om de cybercriminelen een stap voor te blijven. Hierin moet niet alleen de omgeving waarin de onderneming opereert worden meegenomen, maar ook de externe factoren zoals de uitbreiding van social media en de opkomst van vele ‘generieke top level domains’ (gTLD’s). Aan deze externe factoren wordt door bedrijven vaak te weinig aandacht geschonken, waardoor ze voor vervelende situaties komen te staan.
De investering in het ontwikkelen en implementeren van een dergelijk plan rondom de merkbescherming kan ontmoedigend zijn, maar geen bedrijf kan het zich tegenwoordig nog veroorloven om hier niet in te duiken. Het risico op vervalsing en inbreuk van cybercriminelen moet zo klein mogelijk zijn, om het merkimago zo schoon mogelijk te houden. Om een duidelijk beeld te krijgen van de bedreigingen en hoe deze het beste aangepakt kunnen worden, volgen hieronder vijf tips.
- Creëer merkrichtlijnen
Veel merken stellen uitsluitend merkrichtlijnen op voor gebruik in het offline domein. Hoewel dit zeker belangrijk is, vertalen deze richtlijnen zich niet automatisch door naar het online domein. Hierdoor gaat het vaak aan de start van een bedrijf al mis: merkrichtlijnen zijn nodig voor zowel offline als online gebruik. Vergeet hierbij niet de regels over content, de registratie van domeinnamen, social media profielen (wie controleert en beheert?) en social mediagedrag (wat kan wel en wat niet?).
- Monitor social media
Een van de grootste kansen voor het bedrijfsleven is, zonder twijfel, social media. Het virale karakter, de toegankelijkheid en het bereik maakt het ideaal voor marketing, sales en interactie met klanten. Echter, het is een tweesnijdend zwaard: het vormt ook een van de grootste bedreigingen voor het bedrijfsleven. Het non-stop monitoren in meerdere talen op alle social media platformen is nodig om problemen van klanten te spotten, eventuele negatieve berichten op te volgen én merkmisbruik de kop in te drukken.
- Beheer van verkooppartners
Werken met partners kan zeker waarde toevoegen aan een organisatie. Echter is het belangrijk om in gedachten te houden dat deze partners hun eigen doelstellingen hebben, zoals het maximaliseren van de eigen inkomsten. Als gevolg hiervan is het essentieel dat de regels en het beleid beschrijven hoe om te gaan met eventuele inbreuken. Hierbij is het belangrijk om de AdWords campagne goed in te richten. Je wilt namelijk voorkomen dat de prijzen stijgen door de strijd met je partners om dezelfde sleutelwoorden. Daarnaast is het ook aan te raden om aan de slag te gaan met zoekwoorden die de merkwaarde kunnen aantasten, zoals goedkoop, verkoop, afzet, etc.
- Focus op ‘high value targets’
Online merkbescherming is een voortdurende inspanning die kostbaar en tijdrovend kan zijn wanneer de acties niet goed ingericht zijn. Een merk zal veel verschillende niveaus van misbruik en schending tegenkomen: van de verkoop van één nep-product op een online marktplaats tot een bedrijf die aan de lopende band honderden nep-producten aanbiedt op social media. Het is aan te raden om deze verschillende niveaus te identificeren en de focus op de hoge niveaus te leggen. Hoe hoger het niveau, hoe groter de impact.
- Beveilig het gehele domein
De online ruimte is nog steeds groeiende en daardoor is het van belang dat de merkbeschermingsstrategie verder rijkt dan de traditionele websites en marktplaatsen. Organisaties moeten alle platformen, van apps tot social media, meenemen. Hiervoor moet de strategie ook rekening houden met:
- Het gebruik van multi-factor authenticatie voor de toegang tot de domein infrastructuur
- Het begrijpen hoe de domein portefeuille eruitziet om onnodige domeinen te verwijderen
- Het beoordelen van de gebruikersaccounts van systemen waar het personeel en/of de rol van het systeem is verander
Merken worden geconfronteerd met een groot aantal bedreigingen in de hedendaagse online omgeving. Het ontwikkelen en implementeren van een effectieve online merkbeschermingsstrategie kan een uitdaging zijn gezien de omvang van het online landschap. Echter, door te focussen op gebieden zoals social media, verkooppartners, domeinregistraties en het creëren van merkrichtlijnen, zijn de grootste stappen al gezet.