Ik heb daar – als merkenrechtadvocaat – het volgende commentaar op.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Google geeft in de berichtgeving aan dat ze haar merk wil beschermen. Het lijkt erop dat Google de zogenaamde “verwatering” van haar merk wenst te voorkomen. Verwatering is een zeer interessant aspect voor degenen die zich met de marketing van een merk bezighouden. Het komt er namelijk op neer dat het merk door zijn eigen populariteit (en wellicht dus door zéér intensieve marketing) verloren gaat. Dat behoeft nadere uitleg.
Het gebeurt regelmatig dat merken die in eerste instantie worden gebruikt voor een bepaald product – door de populariteit – op een gegeven moment worden gebruikt als soortnaam voor een product. Voorbeeld: hagelslag was een merknaam voor chocoladebeleg. Nu wordt deze naam gebruikt om het product mee aan te duiden. Dat houdt in dat het oorspronkelijke merk niet langer dienst kan doen als onderscheidingsteken van die bepaalde merkhouder. Het merk kan de producten/diensten niet langer als van een bepaalde onderneming afkomstig onderscheiden.
Verwatering kan (juridisch gezien) plaatsvinden door toedoen van de merkhouder (in dit geval: Google) of door stilzitten van die merkhouder. Met andere woorden: als het Google te verwijten valt dat het merk Google in het normale spraakgebruik de gebruikelijke benaming van het soort product/dienst is geworden, dan kan Google niet langer optreden tegen het gebruik van het merk Google door anderen. De merkhouder zal – in voldoende mate – moeten optreden om te voorkomen dat zijn merk een soortnaam wordt. In dit geval dreigt het merk Google soortnaam te worden voor het zoeken op Internet en zal Google dus actief moeten optreden.
Als de merknaam Google, ondanks inspanningen van Google, tóch een soortnaam wordt, dan behoudt Google haar merkrechten, maar zal het merk zwak zijn geworden. Dat wil zeggen dat de beschermingsomvang van het merk klein is.
Hieruit blijkt dat een enorm bekend en waardevol merk als Google er alles aan moet doen om ervoor te zorgen dat het merk haar functie behoudt. Dit is een onderwerp waar de marketingprofessional naar mijn mening ook aandacht aan zou moeten besteden.