Er moeten nog voor het einde van 2006 tien extra geschillencommissies komen die klachten van ontevreden klanten gaan behandelen. Dit schrijft Van Gennip in de Consumentenmonitor 2006, die de staatssecretaris op 31 augustus 2006 naar de Tweede Kamer stuurt.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De geschillencommissies worden opgezet voor onder meer de branches van koudetechniek en luchtbehandeling, juweliers, fitnesscentra, dakdekkers en schoonheidsspecialisten. Het gaat om eenvoudige procedures, waarbij geen advocaat nodig is.
Het oprichten van de branches gebeurt in een samenwerkingsverband van het ministerie van Economische Zaken, het ministerie van Justitie, de Consumentenbond, VNO-NCW, MKB-NL, SER en de Stichting Geschillencommissie voor Consumentenzaken (SGC). Onder de vlag van de SGC zijn al ruim dertig geschillencommissies actief.
Snellere afhandeling van klachten
Klachten moeten ook sneller worden afgehandeld, vindt de staatssecretaris, ondanks dat de wachttijd in 2005 al met een maand is afgenomen tot gemiddeld vijf maanden. Het streven is om de behandelingsduur verder te verlagen naar maximaal 4,5 maanden in 2006 en 100 dagen in 2007/2008.
Consumentenmonitor
Een tweejaarlijkse Consumentenmonitor is een van de afspraken uit het Strategisch Actieprogramma voor de Consument uit 2004.