Reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen zullen voor reizen met een ingangsdatum op of na 1 april 2007 onvermijdbare bijkomende kosten voor een reis opnemen in advertenties en reisbrochures en niet langer exclusief-prijzen vermelden. Zo zullen luchthavenbelastingen, brandstoftoeslagen veiligheidstoeslagen of verplichte heffingen dan in reclame-uitingen worden opgenomen. Dat hebben betrokken brancheorganisaties in samenspraak met onder meer het Ministerie van Economische Zaken en de Consumentenbond afgesproken en vastgelegd in de ‘Code Reisaanbiedingen’, die maandag 18 september is aangeboden aan staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken (EZ). Van Gennip: “Prijzen in de reisbranche zijn vaak niet transparant en werken concurrentieverstorend. Deze code schept duidelijkheid voor zowel consumenten als aanbieders.”
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De Code Reisaanbiedingen stelt dat aanbieders van reis-, recreatie, vervoers- en verblijfsdiensten correcte en duidelijke prijzen in hun reclame-uitingen hanteren. Zij publiceren daarbij prijzen, inclusief de op het moment van publicatie bekende onvermijdbare bijkomende kosten die consumenten moeten betalen. Hieronder vallen bijvoorbeeld , luchthavenbelastingen, brandstof-, en veiligheidstoeslagen. Ook moeten verplichte toeslagen worden opgenomen, zoals activiteiten, of schoonmaakkosten. Verder is afgesproken dat aanbieders zorgen voor een redelijke beschikbaarheid van aangeboden diensten.
Bij de Stichting Reclame Code kunnen zowel consumenten als branchegenoten klachten indienen als in strijd met de Code Reisaanbiedingen wordt gehandeld. De Code is van toepassing op reclame-uitingen gericht op de Nederlandse markt en wordt onderschreven door de brancheorganisaties Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) , Board of Airline Representatives in the Netherlands (BARIN), HISWA en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).