De ministerraad heeft op voorstel van minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie ingestemd met voorstellen om de zorgvuldigheid, snelheid en efficiëntie van de Nederlandse asielprocedure verder te vergroten. Hierdoor kunnen de voordelen van de snelle afhandeling van de procedure in de aanmeldcentra worden behouden en worden de risico’s van een te grote druk op de zorgvuldigheid van beslissingen ondervangen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Dit blijkt uit de kabinetsreactie op het eindrapport van de Commissie Evaluatie Vreemdelingenwet 2000, dat op 29 augustus 2006 is gepresenteerd. Bij de uitwerking van de hoofdlijnen zullen partners, zoals Vluchtelingenwerk, Stichting Rechtsbijstand Asiel en de Nederlandse Orde van Advocaten, worden betrokken.
Een van de voorstellen is het naar voren halen van de in het Vreemdelingenbesluit 2000 voorgeschreven rusttermijn van zes dagen in de asielprocedure. Dit betekent dat de rustperiode al ingaat op het moment dat de asielzoeker aangeeft een asielverzoek te willen doen en naar de tijdelijke noodvoorziening wordt overgebracht. De termijn is bedoeld om asielzoekers na hun reis naar Nederland en voor het nader gehoor de gelegenheid te geven tot rust te komen. Ook bestaat het voornemen om de mogelijkheden voor Vluchtelingenwerk en rechtsbijstand/asieladvocatuur in die rustperiode te verruimen. Dit maakt het mogelijk om alle processtappen (eerste gehoor, nader gehoor, correcties en aanvullingen) om te kunnen beslissen op de asielaanvraag in het aanmeldcentrum af te ronden. Het kabinet denkt hiermee zowel de zorgvuldigheid als de snelheid van de asielprocedure te dienen. Bovendien wordt de asielprocedure meer één asielprocedure met verschillende eindpunten, namelijk een uitkomst na 48 procesuren of een uitkomst in de ‘normale’ procedure binnen de daarvoor wettelijk gestelde termijn. Naar verwachting leveren deze maatregelen een tijdwinst van vijf tot acht weken op.
Voorts gaat de Immigratie- en Naturalisatiedienst ‘casemanagement’ invoeren om de snelheid en kwaliteit te verhogen. Door vanaf de start van de procedure het dossier in handen te geven van een beperkt aantal medewerkers treedt er minder leesverlies op, krijgt de asielzoeker veel meer een gezicht en wordt de bereikbaarheid voor de asielzoeker en zijn gemachtigde vergroot. Het streven is om casemanagement tegelijk in te voeren met het model, waarin het aanmeldcentrum en het behandelkantoor worden gecombineerd.
Omdat de voorstellen meer capaciteit in de aanmeldcentra vragen en het belangrijk is dat de behandelcapaciteit flexibel inzetbaar is, wordt de locatie Zevenaar opnieuw in gebruik genomen.