Op 1 januari 2007 wordt een nieuwe tariefstructuur voor alle straattaxiondernemers ingevoerd. De nieuwe tarieven worden van volgend jaar bepaald door twee en niet langer door drie onderdelen. De nieuwe tariefstructuur kent een instaptarief waarin de eerste twee kilometers zijn inbegrepen en een kilometertarief vanaf de derde kilometer voor de rest van de rit. Ook moeten de nieuwe tarieven op de tariefkaart vanaf een afstand van vijf meter leesbaar zijn. De taxibranche krijgt zes maanden de tijd om de nieuwe tarieven in te voeren.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Vanaf 1 juli 2007 is de nieuwe tariefstructuur verplicht en moeten alle taxameters in de taxi’s te zijn aangepast. Het ministerie bekijkt op dit moment of een financiële tegemoetkoming voor het aanpassen van de taxameters mogelijk is.
Het huidige tarief voor een taxirit wordt nu bepaald door het opstaptarief, de prijs per kilometer en de prijs per tijdseenheid. De nieuwe tariefstructuur geeft de klant de mogelijkheid om op basis van van de lengte van een taxirit een betrouwbare voorspelling te doen van de ritprijs, en daardoor ook beter de verschillende tarieven vergelijken te vergelijken. Het opstaptarief in de nieuwe structuur is voor de ondernemer juist ook bij korte ritten aantrekkelijk omdat de eerste twee kilometers zijn inbegrepen.
Mogelijkheden nieuwe tariefstructuur
In de nieuwe structuur blijft een maximumtarief gelden. Dat is zodanig vastgesteld, dat de ondernemer de vrijheid houdt om verschillende tarieven te hanteren. Zo kan in het tarief bijvoorbeeld rekening gehouden worden met files of daluren of het verlenen aan een korting aan bepaalde groepen reizigers. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden om te variëren met tarieven zoals:
- het aanbieden vaste ritprijzen (voor vervoer van en naar Schiphol);
- verhuur per zitplaats (zoals in de treintaxi gebeurt)
- het hanteren van een zonetarief (tarief voor bepaald delen van de stad) en
- het aanbieden van een wachttarief buiten het metertarief om.
De klant moet in de nieuwe tariefstructuur altijd de keuze kunnen maken tussen ‘op de meter te rijden’ en het aangeboden vaste tarief. Daarom moeten alle straattaxi’s een taxameter hebben.
De afgelopen jaren zijn tal van maatregelen genomen om de positie van de consument en het imago van de taxibranche te verbeteren om zo het taxivervoer weer aantrekkelijk te maken. Na een aantal gerichte maatregelen (convenant met de grote steden, invoering en verzwaring van de chauffeurspas, het kwaliteitskeurmerk en handhavingsmaatregelen), is de nieuwe tariefstructuur die vanaf 1 juli 2007 verplicht is, een laatste stap: die zorgt voor een inzichtelijke tariefstelling voor de consument, zodat deze met vertrouwen in een taxi kan stappen.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat de taxibranche op verschillende manieren ondersteunen bij de invoering van de nieuwe tariefstructuur: door het gratis beschikbaar stellen van een omrekenprogramma, het beschikbaar stellen van nieuwe (voorbedrukte) modeltariefkaarten en indien mogelijk de kosten op zich te nemen voor het omzetten van de taxameter naar de nieuwe tariefstructuur.
Nieuwe regels voor de taxi, Ministerie van V en W
br.1481. Invoering van een transparante tariefstructuur voor de straattaxi, Ministerie van V en W
br.1481. bijlage 1. Invoering van een transparante tariefstructuur voor de straattaxi, OVW
br.1481. bijlage 2. Invoering van een transparante tariefstructuur voor de straattaxi, Ministerie van V en W