Op 15 januari 2007 is officieel de Consumentenautoriteit van start gegaan. Deze nieuwe dienst van het ministerie van Economische Zaken ziet er op toe dat bedrijven regels naleven die zijn bedoeld om consumenten te beschermen. “Onze missie is het bevorderen van eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten”, aldus Consumentenautoriteit Marije Hulshof.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De Consumentenautoriteit gaat zich in 2007 met name richten op onredelijke bedingen in algemene voorwaarden, internethandel, de reisbranche, misleidende loterijen en prijzenfestivals, en garanties. Indien een groep consumenten de dupe is van gedrag van een aanbieder dat niet volgens de regels is kan de Consumentenautoriteit optreden en onder meer boetes of dwangsommen opleggen.
Bij de uitvoering van haar taken zal de Consumentenautoriteit veel samenwerken met andere partijen, zoals consumenten- en brancheorganisaties en andere toezichthouders zoals de de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA), Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) en Autoriteit Financiële Markten (AFM) en buitenlandse toezichthouders. Belangrijke informatiebron voor de Consumentenautoriteit is ConsuWijzer, de telefonische en online vraagbaak over de rechten en plichten van consumenten die de Consumentenautoriteit in oktober 2006 samen met OPTA en NMa is gestart.