De naleving van beveiligingsregels aan boord van Nederlandse schepen is behoorlijk verbeterd. Dat blijkt uit een controle van de Inspectie Verkeer en Waterstaat onder 186 van de 835 Nederlandse schepen die sinds 1 juli 2004 verplicht voorzien moeten zijn van een beveiligingsregiem (International Ship and Port Facility Security code).
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De controles hebben onder meer betrekking op de aanwezigheid aan boord van een verplichte toegangscontrole, een gediplomeerde veiligheidsofficier en noodmeldingssysteem.
Zorgelijk is dat de discipline in het oefenen achteruit is gegaan. Hier registreert de inspectie in de eerste helft van 2007 een achteruitgang in de naleving van 96 naar 89 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2006.
De inspectie signaleert dat het draagvlak dreigt af te brokkelen in landen en kleine havens waar te soepel wordt omgegaan met de regels. Vooral in de kustvaart, die werkt met kleine en drukbezette bemanningen, speelt dit. Daar staat tegenover dat de regels goed worden toegepast in strenge landen zoals de VS en in gebieden zoals West- en Oost-Afrika met relatief veel verstekelingen, criminaliteit in de havens en piraterij.