In een televisiereclame van de SP kleedt een oude dame, leunend op een looprekje, zich geheel uit, waarbij ze de volgende tekst uitspreekt:
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
“Al jaren word ik bij het wassen geholpen door Connie.
Connie is te duur, zeggen ze.
Dus nu komt er een vreemde en daarna, ja, krijg ik weer een andere vreemde.
Ik kan me net zo goed voor heel Nederland uitkleden.”
Tot slot verschijnt in beeld de tekst: “Voor een menselijke thuiszorg
www.sp.nl”
De Reclame Code Commissie heeft naar aanleiding van klachten tegen deze uiting als volgt geoordeeld.
De SP geeft in deze televisiereclame haar mening over een in haar ogen ongewenste ontwikkeling in de thuiszorg, namelijk dat ten gevolge van bezuinigingen de thuiszorg steeds meer door wisselende zorgverleners wordt verleend.
Daarbij bedient de SP zich van directe en daardoor zeer indringende beelden. Deze beelden zijn ontluisterend, maar de dame wordt in haar waardigheid gelaten. De boodschap is duidelijk: met haar scherpe, heldere blik doordringt zij de kijker van de situatie waarin zij is komen te verkeren en waarin ook anderen, die hulp nodig zullen gaan krijgen, terecht kunnen en wellicht zullen komen.
De SP heeft, met deze uiting de grens van het toelaatbare, in het bijzonder die van de goede smaak en het fatsoen opgezocht, maar heeft deze, mede gelet op de hem toekomende vrijheid van meningsuiting, niet overschreden.
Aangezien, naar adverteerder aannemelijk heeft gemaakt, het menig hulpbehoevende is overkomen dat hem door telkens wisselende thuiszorghulpverleners hulp wordt geboden, ook wat betreft hulp bij het wassen, acht de Commissie de uiting niet misleidend.