Passagiers van luchtvaartmaatschappijen die overboekt zijn of waarbij de vlucht is geannuleerd of vertraagd, kunnen vanaf 17 februari, een beroep doen op een aantal nieuwe rechten. Het gaat om de invoering van EU-regelgeving die op voorstel van de Europese Commissie vorig jaar is aangenomen door de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement. Nederland heeft ook bijgedragen aan de totstandkoming van deze aanvullende passagiersrechten. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is bovendien verantwoordelijk voor de invoering van de nieuwe verordening in Nederland.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De nieuwe passagiersrechten spitsen zich toe op een aantal situaties. Bij overboeking of annulering van een vlucht heeft de passagier recht op een compensatie van maximaal € 600 afhankelijk van de afstand van de vlucht. Dit geldt niet voor vluchten die worden geannuleerd in geval van buitengewone omstandigheden (bijvoorbeeld politieke instabiliteit of extreme weersomstandigheden), tijdige melding van de annulering of als een alternatieve vlucht beschikbaar is. Daarnaast heeft de passagier bij annulering of vertraging van langer dan twee uur recht op ‘assistentie’, bijvoorbeeld in de vorm van een maaltijd of hotel. Passagiers krijgen bij annulering van een vlucht bovendien de keuze tussen terugbetaling van hun ticket of een alternatieve vlucht. Als een vliegtuig meer dan vijf uur is vertraagd, hebben passagiers alleen recht op terugbetaling van hun ticket. Consumenten kunnen met klachten of vragen in eerste instantie bij de betreffende luchtvaartmaatschappij terecht.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de handhaving van de nieuwe rechten belegd bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). De IVW ziet erop toe dat luchtvaartmaatschappijen de EU-verordening correct uitvoeren en is de instantie waar overtredingen, bij niet naleving van de verordening, gemeld kunnen worden. Zie voor meer informatie ook de informatie van de IVW.