Fusie en overnameactiviteiten in de wereldwijde transport- en logistieksector zijn als gevolg van de economische crisis extreem gedaald gedurende het eerste kwartaal van 2009. Dit presenteert accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) in haar ‘Intersections: First-quarter 2009 mergers en acquisitions analysis’ rapport.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
In totaal werden er 18 transacties met een waarde van boven de 50 miljoen USD afgesloten. Dit aantal lag significant lager vergeleken met het vierde kwartaal 2008 toen er nog 43 deals werden gemaakt. De gemiddelde waarde per deal daalde evenzeer.
Gemiddeld was er een bedrag van 513 miljoen USD gemoeid bij een transactie in 2008 en in de eerste periode van dit jaar lag dat op 159 miljoen USD. Dit valt vooral te verklaren door het ontbreken van overnames met een waarde boven de één miljard USD. Daarvoor in de plaats voerden vooral transacties waarbij een minderheidsbelang werd aangetrokken de boventoon, 39% versus 30% in 2008.
In vergelijking met het eerste kwartaal van 2008 is de daling nog groter. In totaal werden er in het eerste kwartaal van 2008 nog 125 transacties gesloten met een totale waarde van 66 miljard USD. De 18 deals die in het eerste kwartaal van 2009 werden gesloten hadden een totale waarde van slechts 2,9 miljard USD.
“Uit de neergang van fusies en overnames valt op te maken dat de motivatie om een transactie te doen aan het veranderen is,” zegt Jeroen Boonacker, transportspecialist en partner bij PricewaterhouseCoopers.
“De meest opvallende trend is de verschuiving naar het aantrekken van minderheidsbelangen. Dit kan aan de ene kant toegeschreven worden aan de stilstaande kredietmarkt en aan de andere kant aan het feit dat strategische kopers op dit moment risico’s het liefst vermijden. We verwachten dat deze factoren het hele jaar ervoor zullen zorgen dat investeerders en ondernemingen vooral minderheidsbelangen binnenhalen.”
Het rapport bericht verder dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden van transacties in het scheepsvervoer naar transacties in het passagiersvervoer door de lucht en de logistieke sector. De meeste dealactiviteiten waren het afgelopen kwartaal in deze branches te noteren.
Passagiersvervoer door de lucht was goed voor een aandeel van 34% (vorig jaar 17%) van het totaal aantal aangekondigde transacties. De logistieke sector schreef 32% (vorig jaar 13%) op haar conto. Strategische investeerders continueerden hun sterke aanwezigheid in alle transport en logistiek gelieerde transacties. Meer dan 80% (15 transacties) van alle transacties werd vanuit een strategisch motief gemaakt.
Opvallend is dat grote transacties, waarde boven één miljard USD, in zijn geheel ontbraken de afgelopen periode. Terwijl er 22 en 17 van dit soort ‘megadeals’ werden gesloten in respectievelijk 2008 en 2007. De meeste potentiële kopers houden op dit moment liever de hand op de knip en verleggen hun focus naar minderheidsbelangen en het goedkoop aantrekken van noodlijdende bedrijven.
Het is waarschijnlijk dat deze trend zal doorzetten dit jaar. Regionaal gekeken valt vast te stellen dat fusies en overnames vooral voorkwamen in Europa en Azië. Het afgelopen jaar was het aandeel van transacties in deze regio’s 55%, en in het eerste kwartaal van 2009 was dit 80%.
Bedrijven gaven tevens de voorkeur aan het verkrijgen van bedrijven in hun eigen omgeving. Bijna alle transacties, namelijk 80%, werden regionaal, waarmee verdere globalisering in de transport- en logistieksector de afgelopen periode niet werd doorgezet.