Een heffing op internetabonnementen van Nederlandse huishoudens om de perssector te stimuleren is “volslagen onzinnig”. Dat stelde een woordvoerder van internetprovider Ziggo dinsdag in reactie op de voorstellen van de Commissie-Brinkman over de toekomst van de pers.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De commissie-Brinkman wil de internetabonnementen met enkele euro’s per jaar belasten. Dit kan ongeveer 12 miljoen euro opleveren, waarmee de overheid nieuwe initiatieven van de perssector kan bevorderen.
“Dit is gewoon een soort belasting op internet”, aldus Ziggo. Dat kan volgens de woordvoerder een remmende werking op de ontwikkeling van het internet hebben. Los daarvan vraagt Ziggo zich af of internet de kranten moet redden. “Als de fietsenindustrie slecht gaat, moet er dan een heffing komen op auto’s”, vraagt de woordvoerder zich af.
Wel apart
KPN reageert terughoudender. Een woordvoerder noemt de voorstellen “wel apart” en constateert dat in andere landen soortgelijke geluiden te horen zijn over de verhouding tussen “de oude en nieuwe media”. Verder wil de grootste internetprovider zich “niet mengen in de discussie”.
Minister Ronald Plasterk (Media) heeft grote twijfels bij het plan. Volgens commissievoorzitter Elco Brinkman wordt het publiek zich door de heffing op de internetaansluiting bewust van het gegeven dat nieuws niet gratis is. Brinkman stelt voor dat zes miljoen huishoudens allemaal 2 euro bijdragen om de internetsites van kranten rendabel te maken en er vernieuwingen in de pers mee te betalen.
“Ik heb daar grote aarzelingen bij”, zei Plasterk, die reeds 8 miljoen beschikbaar heeft gesteld voor het innovatiefonds. “Laten we nou eerst 8 miljoen euro besteden en bekijken wat dat oplevert. Daarna kunnen we kijken waar de rest van het benodigde geld vandaan moet komen”, aldus Plasterk.
Voorstellen
De internetheffing is een van de vele voorstellen die de Tijdelijke Commissie Toekomst Pers dinsdag bekendmaakte. De commissie stelt eveneens voor een gezamenlijk distributiebedrijf voor alle kranten op te richten. Ook wil de commissie het mogelijk maken dat kranten kunnen samenwerken met publieke omroepen, op zowel nationaal als regionaal niveau. De omroepen zouden hun programmagegevens gratis beschikbaar moeten stellen, zodat kranten een eigen tv-gids kunnen beginnen.