De Vierde Spoormonitor die een overzicht geeft van de stand van zaken in de Nederlandse spoorvervoermarkt, leidt tot herijking van de prioriteiten voor 2009 van de Vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Dit jaar richt de Vervoerkamer haar aandacht op de gebruiksvergoeding en de Bijkomende Diensten en Voorzieningen die door spoorondernemingen als de belangrijkste knelpunten worden ervaren.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De Vervoerkamer doet onderzoek naar uiteenlopende klachten van vervoerders, waaronder de klacht van de Nederlandse Spoorwegen (NS), over de sterk gestegen gebruiksvergoeding voor 2010 die vervoerders moeten betalen aan ProRail, de spoorwegbeheerder, voor het gebruik van het spoor. De VK onderzoekt of ProRail de tarieven juist heeft berekend.
Daarnaast zal de Vervoerkamer dit jaar sturen op meer duidelijkheid over wat wel en niet gerekend moet worden tot de zogeheten Bijkomende Diensten en Voorzieningen (BDV’s), zoals stationsvoorzieningen, werkplaatsen en zogenoemde tankplaten (tankstations). Zowel voor goederen- als voor personenvervoerders is toegang tot dergelijke diensten van groot belang voor het logistieke proces.
Naast haar reguliere activiteiten bij de dossiers loodsen van zeeschepen en stadsvervoer, verwacht de Vervoerkamer deze zomer de klacht van luchtvaartmaatschappij Easyjet tegen de tarieven en voorwaarden van Luchthaven Schiphol af te ronden. De luchthaven brengt deze tarieven in rekening bij luchtvaartmaatschappijen voor het gebruik van de luchthaven, zoals de landingstarieven en de tarieven voor de afhandeling van passagiers en hun bagage. Ook zal de Vervoerkamer een bijdrage leveren aan de evaluatie van de Wet luchtvaart.
De Vervoerkamer is onderdeel van de NMa. De missie van de Vervoerkamer is Vervoermarkten laten werken. Ze reguleert en houdt toezicht op de marktwerking op het spoor, binnen de luchtvaart en in het Loodsenwezen.