‘Lex Silencio’ is een uit Spanje afkomstig mechanisme waarmee een vergunningsverzoek als ‘verleend’ wordt geacht op het moment dat de overheid niet binnen de wettelijke termijn een beslissing heeft genomen. Dat is de kern van het rapport dat staatssecretaris Van Gennip op 9 maart 2005 ontving uit handen van Arie Kraaijeveld, voorzitter van de Taskforce Vereenvoudiging vergunningen en Brigitte van der Burg, lid van het Adviescollege toetsing van administratieve lasten (ACTAL).
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De Taskforce Vereenvoudiging Vergunningen werkt in opdracht van de Ministerraad aan taakstellende voorstellen voor versnelling van de besluitvorming, verlaging van de (administratieve) lasten en verbetering van de coördinatie van de vergunningverlening aan het bedrijfsleven.
Silencio positivo o negativo
De studie naar de haalbaarheid van het Spaanse systeem is een deel van de opdracht. Als in Spanje een overheidsorgaan niet binnen een wettelijk vastgestelde termijn beslist over het al dan niet verlenen van een vergunning, dan mag de vergunning als verleend beschouwd worden, oftewel ‘silencio positivo’. Slechts in sommige gevallen moet het zwijgen worden opgevat als negatief, ‘silencio negativo’. Dat is bijvoorbeeld zo wanneer andere procedures gelden op grond van nationale of Europese wet- en regelgeving. In Spanje heeft dit mechanisme ertoe geleid dat de termijn waarbinnen beslissingen worden genomen sterk is ingekort. Dat heeft een positieve invloed gehad op de economische ontwikkelingen omdat een ondernemer makkelijker en sneller een bedrijf kan starten. Kraaijeveld: “De vergunningverlening in Nederland is erg traag. Het is dus interessant om te kijken hoe het elders werkt. Het Spaanse mechanisme laat zien dat er economische dynamiek in aan te brengen is. Het zou dus een keurige stok achter de deur kunnen zijn waarmee de overheid beter gaat presteren.”
Echte kansen
Het rapport ‘Lex Silencio’ is een onderdeel van het eindadvies dat de Taskforce naar verwachting in mei zal presenteren. Secretaris van de Taskforce, dhr. Tankink: “Het Lex Silencio mechanisme biedt echte kansen om snellere vergunningverlening mogelijk te maken en dat is heel gunstig voor het bedrijfsleven.” Maar de Taskforce onderzoekt ook andere mogelijkheden om de verlening van vergunningen soepeler te laten verlopen. Tankink: “We kunnen waarschijnlijk flink wat vergunningen afschaffen. Dat wil zeggen dat we, afhankelijk van het soort vergunning, moeten bepalen of ze moeten blijven bestaan of niet.”
Financiële consequentie
Daarnaast wordt ook bekeken of de overheid een groot belang zou moeten krijgen bij een snelle vergunningverlening, bijvoorbeeld door financiële consequenties te verbinden aan het overschrijden van de termijn waarbinnen de overheid moet reageren.
Een andere kans zou kunnen liggen in het samenvoegen van vergunningen. Tankink: “Voor sommige plannen zijn soms acht tot tien vergunningen tegelijkertijd nodig. Waarom die verschillende vergunningen niet combineren tot één?” Het Ministerie van VROM is op dit vlak al met een heel belangrijk project bezig.
Een andere mogelijkheid die dhr. Tankink noemt is het digitaliseren van de vergunningverlening. Als vergunningen elektronisch aangevraagd zouden kunnen worden dan scheelt dat heel veel tijd en moeite voor de aanvragers en kunnen de aanvragen sneller verwerkt worden.
[url=http://www.minez.nl/dsc?c=getobject&s=obj&!sessionid=1s5!z8ZWno7t!8nhb9oWM9x@GwuyBTegM75UuUC!RV1DyOvofxaqyo3h50uVxzYX&objectid=31029&!dsname=EZInternet&sitename=EZ-nl&loggetobject=true&isapidir=/gvisapi/]Rapport ‘Lex Silencio'[/url], Ministerie van Economische Zaken