Beursklimaat vormt grootste struikelblok beursgang
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Op 7 november 2006 heeft accountants- adviesorganisatie Deloitte tijdens de Euronext ‘Dag van het Eigen Vermogen’ voor de tweede maal de IPO-barometer gepresenteerd. De Deloitte IPO-barometer meet jaarlijks de interesse in een beursgang (IPO) onder de snelstgroeiende technologiebedrijven (Deloitte Fast 50) in Nederland. Daarnaast biedt de barometer inzicht in de trends en ontwikkelingen van AEX-bedrijven.
Het percentage van de Deloitte Fast 50-bedrijven dat een IPO overweegt, is gedaald van 41% in 2005 naar 34% in 2006. Ondanks deze daling is nog steeds een derde van de respondenten ervan overtuigd dat een beursgang een realistische optie voor hen kan zijn in de komende jaren. ‘Een mogelijke verklaring voor deze daling kan zijn dat een aantal Deloitte Fast 50-bedrijven onlangs zijn overgenomen. Daarbij komt dat een aantal beursgangen geen doorgang hebben gevonden’, aldus Anton Sandler, partner van de Deloitte IPO Services Group. ‘We adviseren bedrijven dan ook altijd om naast het plan om een beursnotering te verkrijgen ook een alternatief financieringsplan voorhanden te hebben.’
Als één van de grootste nadelen van een mogelijke beursgang noemt 46% de toegenomen (juridische) wet- en regelgeving, zoals IFRS, Code Tabaksblat en de acties van andere regelgevers. Opvallend is dat juist de beursgenoteerde ondernemingen (88%) in dit onderzoek aan hebben gegeven de Code Tabaksblat niet te zien als een last. ‘Deze uitkomst bevestigt dat juist als je goed omgaat met de wet- en regelgeving dit het goed ondernemerschap niet zal hinderen en daardoor geen reden hoeft te zijn om af te zien van een beursnotering.’Van de potentiële beursgangers geeft maar liefst 60% aan voorkeur te geven aan een IPO via Alternext boven een notering aan de Eurolist beurs van Euronext, mede gezien het feit dat Alternext minder zware toelatingseisen heeft. ‘Dit laat een enorme groeipotentie zien, alhoewel het nog wachten is op de reacties en het succes van de eerste officiële beursnotering via Alternext die voor eind 2006 verwacht wordt,’aldus Sandler.
Het overgrote deel van de ondervraagde Deloitte Fast 50-bedrijven zien strategische groei en naamsbekendheid als grootste voordelen van een beursgang. De bedrijven die al een beursnotering hebben, geven als voordeel aan dat zij hun strategische plannen mede door hun beursnotering hebben kunnen realiseren. Ook het aantrekken en behouden van nieuwe medewerkers wordt door 50% van de beursgenoteerde bedrijven als groot voordeel gezien, terwijl de niet genoteerde bedrijven dit als laatste als voordeel van een beursnotering noemen. ‘Hieruit blijkt dat niet genoteerde ondernemingen meer uit een notering kunnen halen dan wat zij verwachten.’
Verkorte resultaten van de Deloitte IPO-barometer 2006 onder Deloitte Fast 50 deelnemers:
- 34% van de Fast 50 winnaars geeft aan een IPO te overwegen;
- Bijna 60% van de bedrijven die aangeven een IPO te overwegen, geven aan een notering aan de Alternext te prefereren, in plaats van notering aan de Eurolist;
- Ongeveer 50% van de respondenten bevestigt dat een IPO bij zou kunnen dragen in het behalen van hun strategie;
- De Fast 50 winnaars verwachten dat een toekomstige IPO het meest zal bijdragen aan hun groeistrategie en de naamsbekendheid en het minst aan de exitmogelijkheden voor de huidige aandeelhouders en het behouden/aantrekken van werknemers;
- De hoofdreden om geen beursnotering aan te vragen zijn:
- de managementtijd die een notering zal kosten;
- de kosten van een IPO;
- de toegenomen (juridische) verplichtingen (IFRS, AFM, Tabaksblat).
Verkorte resultaten van de Deloitte IPO Barometer 2006 onder Nederlandse beursgenoteerde bedrijven:
- 85% van de beursgenoteerde bedrijven bevestigt dat hun beursnotering heeft bijgedragen aan het bereiken van hun strategie;
- De notering heeft het meest bijgedragen aan de mogelijkheden voor het plegen van acquisities en het aantrekken/behouden van personeel en in mindere mate in naamsbekendheid;
- 35% van de beursgenoteerde bedrijven is voorstander van regelgeving die het onmogelijk maakt om toekomstgerichte “guideance” af te geven;
- 81% van de beursgenoteerde bedrijven bevestigen dat de nieuwe (juridische) regelgeving en de acties van de regelgevers geen positieve invloed hebben gehad op hun communicatie strategie;
- 88% van de beursgenoteerde bedrijven geven aan dat Tabaksblat geen invloed heeft gehad op de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven.