De Zuivelhoeve produceert en verhandelt onder de naam Boer’n Yoghurt zogenoemde onderlegde yoghurt in een doorzichtige emmervormige verpakking van 800 cc. Kenmerk van onderlegde yoghurt is dat zich onder de yoghurt een laag vruchten bevindt die niet gemengd is met de yoghurt. Door de doorzichtigheid van het emmertje is een beeld zichtbaar van een donker gekleurde laag vruchten onderin die contrasteert met een veel grotere laag witte yoghurt daarboven.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De Zuivelhoeve heeft onderlegde yoghurt in een transparante emmervormige verpakking als vormmerk gedeponeerd. Lidl verkoopt sinds kort onderlegde yoghurt in een transparante emmervormige verpakking van 1000 cc onder de naam Oma’s Yoghurt. De Zuivelhoeve stelt dat Lidl hiermee merkinbreuk pleegt en heeft in kort geding staking daarvan geëist. Uit een in opdracht van De Zuivelhoeve uitgevoerd marktonderzoek is gebleken dat een aanmerkelijk deel van het publiek onderlegde yoghurt in een transparant emmertje associeert met de onderlegde Boer’n Yoghurt van De Zuivelhoeve. Op grond van dat marktonderzoek oordeelt de voorzieningenrechter dat De Zuivelhoeve door inburgering een merkrecht heeft verkregen dat juist door de combinatie van de driedimensionale emmervormige verpakking, de transparantie daarvan en het daardoor zichtbare beeld van een donkergekleurde laag vruchten die contrasteert met de witte laag yoghurt daarboven voldoende onderscheidend vermogen heeft. Daaraan doet niet af dat de emmervorm, de transparantie en het beeld van onderlegde yoghurt ieder op zichzelf beschouwd geen onderscheidend vermogen bezitten en niet gemonopoliseerd kunnen worden.
De door Lidl verkochte onderlegde yoghurt in een nagenoeg identiek transparant emmertje maakt inbreuk op het merkrecht van De Zuivelhoeve. Lidl wordt daarom onder andere verboden deze transparante emmertjes onderlegde yoghurt verder te verkopen.