De Orde zal een voorbeeldfactuur maken die advocatenkantoren kunnen gebruiken om ‘onnodige irritaties bij cliënten over de opbouw van declaraties’ weg te nemen, zodat de cliënt in één oogopslag kan zien hoe de totale kosten zijn opgebouwd. Ook moet de Orde stimuleren dat kantoren vaker gratis kennismakingsgesprekken aanbieden.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Dat stelt de Algemene Raad voor aan het College van Afgevaardigden, dat op 3 november vergadert over de uitkomsten van het onderzoek naar de toegankelijkheid van de advocaat voor betalende particulieren en ondernemers in het mkb.
De particulieren en de helft van de ondernemers vinden de uurtarieven te hoog en de declaraties van de advocaat te onduidelijk. Particulieren vinden bovendien dat advocaten onduidelijk zijn over hun deskundigheid en tekortschieten in sociale en communicatieve vaardigheden. De Algemene Raad wil de advocaat beter leren communiceren in de opleiding. Het vinden van de juiste deskundige zou moeten worden bevorderd via de laagdrempelige publiekssite waar de Orde momenteel aan werkt. Voor klachten zou de wenselijkheid van een Ombudsman voor de advocatuur moeten worden onderzocht.