‘Wilt u ook profiteren van het succes van de meest bezochte website op het gebied van advocaten? Meld u nu aan en ontvang de eerste 5 offerteaanvragen gratis. Daarna betaalt u een kleine vergoeding per aangevraagde offerte,’ mailde initiatiefnemer Silverink Consulting van Offerteadvocaat.nl onlangs aan advocaten.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Dergelijke juridische websites zijn niet nieuw. Er zijn meerdere websites en partijen die juridische leads verkopen aan advocaten en notarissen. Zo bieden onder andere Advocatenofferte.nl, DeGoedkoopsteNotaris.nl en Advocaat-Vergelijken.nl een vergelijkbare dienstverlening.
De e-mail trok de kritische aandacht van de Nederlandse Orde van Advocaten omdat het betalen voor deze ‘leads’ in strijd is met Gedragsregel 2 lid 2: ‘Het is de advocaat niet geoorloofd een beloning of provisie toe te kennen of te ontvangen voor het aanbrengen van opdrachten.’
Volgens advocaat Vincent Rutgers, die het bedrijf adviseert, zijn dit soort sites gewoon een moderne manier van marketing. Rutgers: ‘Er is behoefte aan differentiatie, en voor cliënten is het een laagdrempelige manier om in contact te komen met een advocaat. Ik zie niet in hoe de onafhankelijkheid en de partijdigheid van de advocaat hiermee in het geding komt.’ Rutgers wil de discussie wel aan met de Orde: ‘Als je adverteert via Google Ad-Words, is dat dan ook een lead? Je betaalt soms wel € 4 of € 5 per klik. Die gedragsregel is niet meer van deze tijd.’
Quote: |
Regel 2 lid 2 (regel 4 lid 2 oud en 43 lid 4 oud)
2. Het is de advocaat niet geoorloofd een beloning of provisie toe te kennen of te ontvangen voor het aanbrengen van opdrachten. Toelichting op regel 2 lid 2 (regel 4 lid 2 oud en 43 lid 4 oud) |