De voorzieningenrechter van de rechtbank ’s-Gravenhage heeft vandaag uitspraak gedaan in het kort geding van de Consumentenbond tegen T-Mobile en Vodafone over de ongevraagde toezending van betaalde SMS-berichten door derden aan eindgebruikers van T-Mobile en Vodafone.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Vorderingen Consumentenbond
De Consumentenbond had -onder meer- gevorderd dat T-Mobile en Vodafone veroordeeld zouden worden de volledige bedragen terug te betalen die zij van hun eindgebruikers hebben ontvangen in verband met de toezending van ongevraagd betaalde SMS-berichten van SMS-contentprovider Abor, waarbij Netsize als SMS-dienstverlener is op getreden.
Ook had de Consumentenbond gevorderd dat de voorzieningenrechter T-Mobile en Vodafone zou verbieden dit zogenoemde reverse billingsysteem te hanteren, zo lang zij geen voorzieningen hebben getroffen waarmee wordt voorkomen dat eindgebruikers belast worden voor ongevraagd door hen ontvangen Premium SMS-berichten, althans geen voorzieningen hebben getroffen die hen in staat stellen te achterhalen aan wie van hun eindgebruikers de ongevraagde berichten in kwestie zijn verzonden en of deze eindgebruikers vooraf met de ontvangst van het bericht hebben ingestemd;
De voorzieningenrechter heeft de vorderingen van de Consumentenbond afgewezen.
Vorderingen T-Mobile en Vodafone
Op hun beurt hadden T-Mobile en Vodafone – in reconventie- gevorderd de Consumentenbond te gebieden het persbericht over dit kort geding op zijn website te verwijderen en een rectificatie te plaatsen, die rectificatie verder aan ieder te sturen aan wie ook het persbericht is verzonden en de rectificatie in een aantal dagbladen te plaatsen. Volgens T-Mobile en Vodafone handelt de Consumentenbond onrechtmatig jegens hun door hen in het persbericht openlijk te beschuldigen van sms-terreur.
De voorzieningenrechter heeft de vordering met betrekking tot het plaatsen van de rectificatie in een aantal dagbladen afgewezen en de vorderingen voor het overige toegewezen. De tekst van de rectificatie is opgenomen in het vonnis.
Terugbetaling aan eindgebruikers
Naar het voordeel van de voorzieningenrechter staat vast dat sommige eindgebruikers in 2008 onterecht Premium SMS-berichten van Abor hebben ontvangen en dat de Commissie Handhaving Gedragscode SMS-dienstverlening Abor en Netsize bij beslissing van 12 december 2008 schuldig heeft bevonden aan handelen in strijd met de Gedragscode. De Consumentenbond heeft niet weersproken dat T-Mobile en Vodafone eindgebruikers, die terecht hebben geklaagd over ongevraagd ontvangen Premium SMS-berichten, schadeloos hebben gesteld door de geïncasseerde gelden te restitueren.
De nu door de Consumentenbond gevorderde terugbetaling aan de overige, onbekend gebleven, eindgebruikers is te algemeen geformuleerd en staat op gespannen voet met de vereiste rechtszekerheid. Hierbij neemt de voorzieningenrechter in aanmerking dat niet duidelijk is of de eindgebruikers die de Consumentenbond op het oog heeft daadwerkelijk onterecht hebben betaald voor ontvangen Premium SMS-berichten, terwijl evenmin duidelijk is of de Consumentenbond ten behoeve van alle eindgebruikers kan optreden, aangezien onder de eindgebruikers zich ook zakelijke eindgebruikers bevinden. Daarnaast heeft de vordering betrekking op terugbetaling aan eindgebruikers die zelf kennelijk niet de behoefte hebben gevoeld om het een en ander terug te vragen. Tot slot heeft de voorzieningenrechter meegewogen dat zowel T-Mobile als Vodafone ook ter zitting hun bereidheid hebben uitgesproken om eventuele klagende eindgebruikers bij wie ten onrechte Premium SMS-berichten in rekening zijn gebracht, de betaalde kosten terug te betalen.
Met het oog op deze omstandigheden afgezet tegen het gestelde (spoedeisend) belang van de Consumentenbond bij de gevraagde voorziening is de voorzieningenrechter van oordeel dat de vordering niet toewijsbaar is.
Reverse billingsysteem
Tegen de vordering van de Consumentenbond T-Mobile en Vodafone te verbieden het reverse billingsysteem te hanteren, hebben T-Mobile en Vodafone aangevoerd dat de Consumentenbond het gestelde misbruik van het reverse billingsysteem onvoldoende heeft onderbouwd, omdat naast de kwestie Abor, die in hun visie slechts een incident was, geen ander misbruik is gesteld. Daarnaast zou toewijzing van het gevorderde disproportioneel zijn gezien de gevolgen daarvan. De voorzieningenrechter volgt het verweer van T-Mobile en Vodafone.
Rectificatie persbericht
De vraag of de Consumentenbond met zijn persbericht onrechtmatig heeft gehandeld jegens T-Mobile en Vodafone dient volgens de voorzieningenrechter te worden beoordeeld aan de hand van de in de jurisprudentie ontwikkelde normen. Als uitgangspunt heeft te gelden dat de Consumentenbond beoogt een neutrale instelling te zijn, op wiens oordeel consumenten kunnen vertrouwen. Publicaties van de Consumentenbond hebben een groot gezag en komen veel invloed toe. Gegeven de invloed die aan zijn oordelen wordt gehecht, dient de informatieverstrekking en advisering deskundig, objectief en duidelijk te zijn. Gezien de reputatie van de Consumentenbond en de impact van door hem ingenomen standpunten, dient de wijze waarop de Consumentenbond met die standpunten naar buiten treedt te voldoen aan hoge eisen van zorgvuldigheid, duidelijkheid en neutraliteit. Aan dit uitgangspunt verbindt de voorzieningenrechter de gevolgtrekking dat het publiek eerder zal aannemen dat in de persberichten van de Consumentenbond gedane feitelijke beweringen juist en gebezigde kwalificaties en geuite beschuldigingen gegrond zullen zijn dan wanneer het gaat om beweringen, kwalificaties en beschuldigingen in de media in het algemeen.
De voorzieningenrechter concludeert dat de Consumentenbond onvoldoende zorgvuldig, duidelijk en neutraal het persbericht heeft opgesteld waardoor hij thans onrechtmatig heeft gehandeld jegens T-Mobile en Vodafone door het persbericht naar buiten te brengen en op zijn website te laten staan.
De voorzieningenrechter volgt het verweer van de Consumentenbond dat het plaatsen van de rectificatie in een aantal dagbladen te verstrekkend is, nu niet gebleken is dat de Consumentenbond het persbericht in die dagbladen heeft laten plaatsen. Deze vordering zal daarom worden afgewezen. De overige vorderingen van T-Mobile en Vodafone zijn toewijsbaar zoals in het vonnis vermeld.