Er komt een consumententoezichthouder. Deze houdt toezicht op de naleving (door bedrijven) van regels die consumenten moeten beschermen. Dat schreef Karien van Gennip op 29 april 2005 aan de Tweede Kamer.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Het gaat de consumententoezichthouder bijvoorbeeld om oneerlijke handelspraktijken waarmee consumenten te maken hebben. Te denken valt ook aan onredelijke algemene voorwaarden bij een product (de kleine lettertjes). Agressieve verkoop via de telefoon en misleidende reclame zijn voorbeelden van oneerlijke handelspraktijken die straks kunnen worden aangepakt. Bij overtreding van de regels kan de toezichthouder via een versnelde procedure naar de civiele rechter stappen. Andere mogelijkheden zijn het opleggen van een bestuurlijke boete of dwangsom.
De consumententoezichthouder zal zich alleen bezig houden met klachten van groepen consumenten. Individuele consumenten met een geschil zullen via een geschillencommissie of de rechter hun recht moeten blijven halen. Wel kunnen individuele consumenten voor informatie over hun rechten en plichten terecht bij het informatieloket van de toezichthouder.
Op dit moment wordt het wetsvoorstel voorbereid voor de oprichting van een consumententoezichthouder. Deze zal in de tweede helft van 2006 kunnen gaan functioneren.