De Ondernemingskamer van het Amsterdamse Gerechtshof (OK) deed de afgelopen maanden uitspraak in maar liefst vier medezeggenschapskwesties in de zorg. In geen van de gevallen kwam de zorginstelling goed weg. In drie van de vier zaken moest het bestuur, respectievelijk de raad van toezicht genomen besluiten terug draaien en in twee zaken benoemde de OK bovendien nieuwe toezichthouders.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De uitspraken maken duidelijk dat juist wanneer de druk hoog is, het juiste overleg met ondernemings- en cliëntenraad veel ellende kan voorkomen. De wet geeft zowel de ondernemingsraad als de cliëntenraad beroepsmogelijkheden bij de OK. De ondernemingsraad kan beroep instellen als een zorginstelling nalaat haar in de gelegenheid te stellen te adviseren waar de Wet op de Ondernemingsraden dat voorschrijft, of ongemotiveerd afwijkt van een gegeven advies.
Op grond van de Wet Toelating Zorginstellingen moet een zorginstelling het enquêterecht toekennen aan een cliëntvertegenwoordigend orgaan, in de praktijk doorgaans de (centrale) cliëntenraad. Cliëntenraden kunnen hun enquêterecht gebruiken indien er redenen zijn te twijfelen aan een juist beleid. Met het inwerkingtreden van het momenteel aanhangige Wetsvoorstel Cliëntenrechten Zorg worden de medezeggenschapsbevoegdheden van de cliëntenraad in de toekomst bovendien nog uitgebreider.
De OK bevestigt in de recente uitspraken dat het aan de ondernemer is om (strategische) keuzes te maken en besluiten te nemen. Daar waar de wet dat voorschrijft, moeten de besluiten wel vooraf gegaan worden door een tijdig verzoek om advies of instemming, vergezeld van deugdelijke informatie. De zorginstelling moet in dat kader inzichtelijk maken waarom de zorginstelling een bepaald besluit gaat nemen. (Serieuze) vragen van de ondernemings- of cliëntenraad daaromtrent moeten serieus beantwoord worden. Onder omstandigheden kan daar ook onder vallen het onderzoeken van een door de ondernemings- of cliëntenraad aangedragen alternatief.
Samenvattend is het voor bestuurders van zorginstellingen van belang zich bewust te zijn van de rechten van de ondernemings- en cliëntenraad. Niet naleving van de wettelijke verplichtingen met betrekking tot deze organen kunnen verstrekkende gevolgen hebben.
mr. Paula Boshouwers, Praktijkgebied Gezondheidszorg, Van Doorne