Het Waarborgfonds Motorverkeer moest afgelopen jaar voor 80 miljoen euro aan schadevergoedingen uitkeren, opnieuw meer dan het jaar ervoor. Vooral doorrijden na een aanrijding komt veel voor. Het fonds vergoedt, onder voorwaarden, de schade die wordt veroorzaakt door onverzekerde automobilisten en doorrijders. Het Waarborgfonds vangt zo al sinds 1965 de ergste financiële klappen op voor slachtoffers van bestuurders met een bedenkelijke moraal.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
In het jaarverslag 2004 van het Waarborgfonds Motorverkeer, dat dit jaar precies veertig jaar bestaat, blikt de organisatie terug op het afgelopen jaar én op de afgelopen decennia.
64.000 schades door onverzekerden of doorrijders, 80 mln uitgekeerd
In 1965, het eerste jaar dat het Waarborgfonds bestond, was het aantal claims naar huidige maatstaven bescheiden. In dat jaar kwamen er 1.666 aanvragen voor schadevergoeding binnen en werd omgerekend 84.000 euro uitgekeerd. In 2004 behandelde het Waarborgfonds bijna veertig maal zoveel schadeclaims: liefst 64.000 stuks. Dat betekent iedere werkdag een postzak met 250 aanvragen voor schadevergoeding. Die groei in schades is aanzienlijk sterker dan de groei van het Nederlandse wagenpark, al lopen de laatste jaren de beide ontwikkelingen aardig gelijk op.
De uiteindelijk uitgekeerde bedragen beliepen in 2004 bijna 80 miljoen euro.
Waarborgfonds haalt steeds vaker verhaal bij veroorzakers
Bijna 70 mln aan schade is het gevolg van doorrijders, de rest is veroorzaakt door onverzekerde motorvoertuigen. Dat laatste betekent veelal dat de bestuurders uit moedwillige gemakzucht onverzekerd zijn. Die houding kost de betrokken automobilisten vaak veel: het Waarborgfonds haalde vorig jaar 2,1 miljoen euro terug bij onverzekerde brokkenmakers. Dat is bijna een kwart meer dan het voorgaande jaar.
Ook is dankzij intensiever fraudeonderzoek – op zoek naar bewust onterecht ingediende claims, of naar in scène gezette aanrijdingen – een half miljoen euro aan uitkeringen bespaard.
Ten slotte kijkt het Waarborgfonds tegenwoordig ook extra kritisch naar de claims voor schade aan wegmeubilair, zoals lichtmasten of vangrails. Die claims nemen in aantal sterk toe. Als de wegbeheerder niet genoeg moeite om de identiteit van de dader te achterhalen, wordt zo’n claim afgewezen.
Terugblik op veertig jaar klantbenadering
In het jaarverslag 2004 blikt het Waarborgfonds terug op de afgelopen vier decennia van haar bestaan, en met name op de manier waarop het bedrijf in de loop van de tijd zijn claimanten benaderde. Inmiddels blijkt uit het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek dat het Waarborgfonds een ruime voldoende scoort met een rapportcijfer 7. De toegenomen snelheid waarmee de dossiers worden afgehandeld blijkt daarbij een belangrijke rol te spelen.
Jaarverslag 2004 Waarborgfonds Motorverkeer ( , 858 Kb)