Een klant van ABN Amro heeft de bank voor miljoenen weten op te lichten door gebruik te maken van ”een openstaand hekje” bij het computersysteem waarmee klanten beleggingstransacties kunnen uitvoeren. Dat stelde een woordvoerder van de bank dinsdag.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Volgens de zegsman wist de klant geld weg te sluizen via beleggingstransacties.
”Er heeft een hekje opengestaan, iemand is langsgelopen en heeft daar gebruik van gemaakt. Het probleem is vrijwel meteen ontdekt en dit kan niet meer voorkomen”, zo zei hij zonder specifiek op de details van de zaak in te gaan.
IT
ABN Amro reageerde op berichten in De Telegraaf en het Financieele Dagblad, waarin onder meer stond dat de klant 5,6 miljoen euro wist weg te sluizen door het computersysteem te manipuleren. ”Het bedrag klopt. Maar het IT-systeem van de bank is niet gemanipuleerd. Er is geen sprake van digitale bankroof en klanten zijn niet gedupeerd”, aldus de woordvoerder.
In het onderzoek naar de geldstromen zijn de afgelopen maand dertien verdachten aangehouden tussen de 26 en 62 jaar oud. Ze zijn allemaal bekenden van elkaar en worden verdacht van oplichting, verduistering en witwassen.
Hulp
Als de daders geen hulp van binnenuit hebben gehad, zou het de eerste keer zijn dat iemand erin slaagt een banksysteem te manipuleren. “Bij mijn weten is dat nog nooit voorgekomen”, zegt een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken in de krant De Telegraaf.
Bij de digitale beroving belandde 5,6 miljoen euro op een bankrekening van een 26-jarige man uit Wageningen. Die sluisde het geld meteen door naar rekeningen in onder meer België en Hongarije. ABN Amro had de beroving al snel in de gaten en schakelde de politie in.