Op korte termijn zal er een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer worden ingediend ter uitbreiding van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen openbaar bestuur (Bibob). Deze uitbreiding houdt onder andere in dat vastgoedtransacties waarbij de overheid als civiele partij betrokken is, onder deze wet komen te vallen. Dit heeft als doel te voorkomen dat overheden ongewild met malafide partijen in zee gaan.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Voor wie gaat de Bibob-wetgeving gelden?
De Bibob-wetgeving geldt thans voor bepaalde branches en activiteiten, zijnde: horeca-, bouw-, afval- en transportvergunningen, transportbranche, woningcorporaties, coffeeshops, bordelen en smart- en growshops. Voor aanbestedingen zijn dit de branches bouw, milieu en ICT. Na uitbreiding van de wet Bibob kunnen hier de volgende activiteiten en branches aan worden toegevoegd: exploitatie speelautomaten, importeren vuurwerk, headshops, organisatie van lokaal vergunningplichtige vechtsportgala’s en tot slot vastgoedtransacties met een overheid.
Hoe kunnen overheden voorkomen dat zij ongewild met malafide partijen in zee gaan?
Voordat een overheidsorgaan een vergunning of subsidie afgeeft of een overheidsopdracht wordt gegund, kunnen overheden de achtergrond van een bedrijf of persoon onderzoeken. De vergunning, subsidie of opdracht kunnen geweigerd worden, indien er sprake is van criminele antecedenten of onduidelijke financiële constructies. Voor het onderzoek naar de achtergrond van een persoon of bedrijf kan de gemeente hulp vragen aan het landelijk Bureau Bibob, welke een advies uitbrengt.
Bibob handig voor gemeenten
De verbeteringen en aanpassingen in de Bibob, maakt een aantal zaken voor gemeenten beter en gemakkelijk. Zo kan een burgemeester een bedrijf sluiten, wanneer blijkt dat een bedrijf malafide is. Tevens wordt de rechtsbescherming van bedrijven en personen verbeterd. Verbeteringen en aanpassingen met het wetsvoorstel zijn:
- Bestuursorganen en rechtspersonen met een overheidstaak kunnen rechtstreeks justitiële en strafvorderlijke gegevens van betrokkenen ontvangen ten behoeve van beslissingen in de BIBOB-sectoren.
- Bestuursorganen en rechtspersonen met een overheidstaak kunnen bij het Bureau Bibob opvragen of eerder over bedrijven of personen een Bibob-onderzoek is ingesteld.
- Regionale Informatie en Expertisecentra kunnen inzage krijgen in de Bibob-dossiers en daarmee gemeenten ondersteuning bieden bij de toepassing van de Wet Bibob.
- De termijn voor het landelijk Bureau Bibob om een advies te geven wordt verlengd van vier naar acht weken, met een verlengingsmogelijkheid van vier weken.
- Veel gemeenten maken in bezwaarprocedures gebruik van externe bezwarencommissies. Ook die externe commissies krijgen de mogelijkheid een afschrift het Bibob-advies van het landelijk Bureau Bibob te ontvangen.
- Wie bezwaar maakt tegen een weigering van een vergunning, subsidie of opdracht, krijgt recht op een afschrift van het advies van het landelijk Bureau Bibob.
Anneloes de Graaf-Ardts, LL.B, BANNING Advocaten