De Nationale ombudsman ontwikkelt op het moment een wijzer met uitgangspunten die de overheid kan gebruiken bij het schrijven van duidelijke beslissingen aan burgers.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Om een goed beeld te krijgen van wat een beslissing onduidelijk kan maken, is een postbus geopend op de website van de Nationale ombudsman. Iedereen die een brief met een onbegrijpelijke beslissingen van de overheid heeft ontvangen, kan die hier achterlaten.
Doel wijzer
Iedere burger ontvangt beslissingen over zijn rechten van de overheid. Die kunnen bijvoorbeeld gaan over belasting, uitkering, kinderbijslag of AWBZ-bijdrage.
Deze beslissingen kunnen behoorlijk ingewikkeld zijn en soms gewoon onbegrijpelijk. De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat iedereen een beslissing over zijn rechten kan begrijpen.
Met de wijzer voor het schrijven van duidelijke beslissingen aan burgers wil de ombudsman overheidsinstanties een handreiking bieden. De wijzer komt begin juni uit.
Postbus
Voor de ontwikkeling van zijn wijzer ontvangt de ombudsman graag brieven met onduidelijke beslissingen van de overheid aan burgers. Daarom is een postbus geopend op zijn website.
Iedereen die een onbegrijpelijke brief met een beslissing van de overheid heeft ontvangen, kan die insturen via deze postbus. De postbus is geopend tot en met donderdag 12 mei 2011.
De inzender van de meest onduidelijke beslissing ontvangt van de ombudsman een leuke attentie.