Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft tijdens de presentatie van het jaarverslag 2010 op 11 mei 2011 een eerste reactie gegeven op de plannen voor het privacybeleid van dit kabinet, zoals recent uiteengezet in een brief aan het parlement. Positief is het CBP over de aangekondigde uitbreiding van de boetebevoegdheid en de algemene meldplicht bij datalekken.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Het CBP plaatst een kanttekening bij de in de brief genoemde wijziging van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) voor wat betreft de mogelijkheden voor uitwisseling van persoonsgegevens tussen instanties in het geval van een verdenking van kindermishandeling. Het CBP wijst erop dat er ook nu al sprake is van een (naar het oordeel van het CBP wenselijk geachte) mogelijkheid om gegevens uit te wisselen in geval van een verdenking van kindermishandeling. De Wbp vormt hiervoor geen belemmering. Tot slot ziet het CBP grote nadelen in het voornemen om de juridische procedures van bezwaar en beroep open te stellen tegen definitieve bevindingen van het CBP. Tegen sanctiebesluiten van het CBP staan immers al bezwaar en beroep open. Bovendien vindt bij onderzoeken van het CBP op verschillende momenten conform de Algemene wet bestuursrecht reeds ‘hoor en wederhoor’ plaats. De door het kabinet overwogen extra bezwaar en beroepsprocedure staat haaks op het voornemen om van het CBP een effectieve handhavende autoriteit te maken en dreigt de winst die geboekt kan worden door uitbreiding van de boetebevoegdheid ongedaan te maken.
Boetebevoegdheid en meldplicht datalekken
Het CBP pleit al langer voor een uitbreiding van zijn boetebevoegdheid om ervoor te zorgen dat de privacy van burgers beter wordt beschermd. Ook over de aangekondigde instelling van een meldplicht voor datalekken die geldt voor alle diensten van de informatiemaatschappij, is het CBP positief. Wel waarschuwt het CBP dat het van belang is dat deze meldplicht – anders dan in het nu al in de Tweede Kamer aanhangig gemaakte voorstel tot invoering van een meldplicht datalekken in de telecomsector – bij één instantie terecht komt zodat bedrijven of overheidsinstanties die te maken krijgen met een datalek weten waar zij dit lek moeten melden. Belangrijk is ook dat dan het eventuele sanctiebeleid ter zake in handen van één autoriteit komt te liggen.
Kindermishandeling
Het CBP benadrukt dat de huidige wetgeving afdoende mogelijkheden biedt om het beroepsgeheim te doorbreken en informatie uit te wisselen met het oog op het voorkomen van kindermishandeling. De brief wekt dan ook ten onrechte de indruk dat dit thans niet het geval zou zijn. De schrijnende problemen van kindermishandeling waarbij betrokken hulpverleners niet of niet snel genoeg hebben ingegrepen heeft andere – meer gecompliceerde – oorzaken dan een eventuele lacune in de wet.
Bezwaar en beroep tegen definitieve bevindingen
In het voornemen van het kabinet om de juridische procedures van bezwaar en beroep open te stellen tegen definitieve bevindingen van het CBP ziet het CBP grote bezwaren.
Opname van de mogelijkheid van bezwaar en beroep in de Wbp zoals voorgesteld in de brief leidt in de ogen van het CBP tot verdubbeling van de proceslasten, zonder dat deze tot toegevoegde rechtszekerheid leiden. Bovendien lijkt het overbodig omdat tijdens onderzoeken van het CBP altijd sprake is van ‘hoor en wederhoor’ conform de Algemene wet bestuursrecht en de beleidsregels van het CBP. Een extra mogelijkheid tot bezwaar en beroep heeft tot gevolg dat het jaren kan duren voordat het CBP burgers effectief kan beschermen tegen onrechtmatig handelen van private of publieke verantwoordelijken. Eerst moeten in dat geval alle procedures afgewikkeld worden over de bevindingen van het CBP. Pas daarna zouden diezelfde procedures aanhangig gemaakt kunnen worden indien oplegging van enige sanctie volgt. Invoering van een extra ronde van bezwaar en beroep zal de werklast van het CBP aanzienlijk verzwaren met alle noodzakelijke budgettaire gevolgen van dien.
Lastenverlichting
Het CBP spoort aan tot een spoedige behandeling van het wetsvoorstel tot de ‘Wijziging van de Wbp in verband met de vermindering van administratieve lasten en nalevingskosten’. Dit wetsvoorstel heeft tot doel om de administratieve lasten van verantwoordelijken te verminderen en beoogt ook de effectiviteit van de toezichthouder te vergroten. Het wetsvoorstel wordt tevens in hierboven genoemde brief van de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties genoemd en ligt momenteel al twee jaar ter behandeling bij de Tweede Kamer.