In een permanent opinieonderzoek uitgevoerd door Motivaction in opdracht van Netwerk naar het vertrouwen van de Nederlander in de samenleving is een opvallende stijging te constateren. In het onderzoek is de zogeheten Maatschappelijke Barometer gestegen van 37 naar 44. Volgens de onderzoekers blijkt dat het referendum over de Europese Grondwet van grote invloed is op het maatschappelijk klimaat; het referendum is hét kantelpunt. De resultaten van het onderzoek worden donderdagavond gepresenteerd in het televisieprogramma Netwerk.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Het toegenomen vertrouwen van de Nederlander is het sterkst toegenomen op het punt van de democratie. De onderzoekers van Motivaction spreken van een ‘hoera’-effect: de burger die zich slecht vertegenwoordigd voelde in de politiek, heeft het heft in eigen handen kunnen nemen en invloed kunnen uitoefenen op de politiek. Het referendum blijkt te werken als instrument om maatschappelijk vertrouwen te herwinnen.
Een ruime meerderheid (57%) vindt dat voortaan altijd referenda moeten worden gehouden over belangrijke besluiten van de Europese Unie. Uit het onderzoek blijkt geen anti-Europa-houding: een meerderheid van 53% vindt dat de regering opnieuw moet onderhandelen met de EU-partners. Belangrijkste eis daarbij is een verlaging van de financiële bijdrage van Nederland aan de Europese Unie, vindt 70 procent van de ondervraagden.
Factsheet Maatschappelijke Barometer en Europa, 16 juni 2005, Motivaction