Een dagelijks verschijnsel. Binnen ieder bedrijf wordt er wel een digitale nieuwsbrief doorgestuurd aan collega’s. Mag dit eigenlijk wel? Dat is afhankelijk van het feit of de uitgever van de nieuwsbrief toestemming voor dit doorsturen heeft gegeven.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De rechtbank Amsterdam heeft over deze materie op 29 november jl een vonnis gewezen.
Een medewerker van (destijds) Fortis was geabonneerd op twee (prijzige) energie-gerelateerde nieuwsbrieven van de uitgever Energy Intelligence Group (EIG). De medewerker stuurde de nieuwsbrieven per e-mail door binnen de afdeling Commodities Energy. De uitgever was niet blij met deze gang van zaken want zij had geen toestemming gegeven voor het doorsturen van de nieuwsbrief binnen Fortis. De uitgever was van mening dat Fortis inbreuk maakt op haar auteursrechten en stapte naar de rechter.
Fortis voerde als verweer bij de rechtbank dat zij de nieuwsbrieven van EIG niet openbaar heeft gemaakt, omdat de nieuwsbrieven slechts binnen een beperkte kring van twaalf mensen binnen Fortis zijn doorgestuurd. Volgens Fortis geldt deze kring niet als ‘publiek’ als bedoeld in de Auteurswet. De rechtbank laat zich niet echt uit in het vonnis of er sprake is van een openbaarmaking. Ook het verveelvoudigen, en in dit geval ging het om digitaal kopieren, van de nieuwsbrieven mag niet zonder toestemming en dit was wel wat de medewerker deed. Er was volgens de rechtbank dus sprake van inbreuk op de auteursrechten van EIG.
Moeten we nu hieruit concluderen dat het doorsturen van een digitale nieuwbrief altijd een auteursrechtinbreuk oplevert?Nee dat is gelukkig niet het geval. Als de uitgever (auteursrechthebbende) toestemming heeft gegeven voor het doorsturen dan mag dit uiteraard. Maar als dit niet duidelijk is, dan kan het zomaar intern doorsturen van nieuwsbrieven een bedrijf duur komen te staan.