In januari 2013 gaat de NMa met de OPTA en de Consumentenautoriteit op in de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Henk Don, bestuurslid van de NMa, heeft in een voordracht aangegeven dat de NMa binnen de ACM vaker in overleg wil met partijen. Het zou ertoe moeten leiden dat partijen niet alleen horen wat niet mag, maar ook kan worden verteld wat wel mag. De toezichtstijl zal worden gekenmerkt als “probleemoplossend” toezicht. Dit valt alleen maar toe te juichen. Er bestaat een duidelijke behoefte aan de mogelijkheid van overleg en een ruimere bereidheid van de NMa om informele zienswijzen te geven.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Een onderdeel van “probleemoplossend” toezicht is de mogelijkheid van een toezeggingsbesluit. Kort gezegd, beëindigen de betrokken ondernemingen dan direct bepaald gedrag en legt de NMa geen sanctie op. Het maatschappelijke voordeel is dat er geen diepgaand onderzoek nodig is en dat het vermoedelijk mededingingsbeperkende gedrag snel wordt gestopt. Een probleem is echter dat het beleid van de NMa tot nog toe niet erg duidelijk is. Enerzijds is de NMa formeel niet bereid een toezeggingsbesluit te nemen bij “hardcore” kartels, waarbij van belang is te beseffen dat er in het afgelopen decennium een ontwikkeling is geweest waarin in de beleving van ondernemingen relatief beperkte contacten toch als “hardcore” kartels zijn beboet. Anderzijds is de NMa in de praktijk wel bereid gebleken de toezeggingsbesluiten te nemen bij gedrag dat in geval het sanctietraject was gekozen ongetwijfeld als “hardcore” overtreding zou zijn aangemerkt.
Dit maakt het in de praktijk voor ondernemingen vaak lastig om vooraf in te schatten of de NMa een bepaald feitenkader “probleemoplossend” tegemoet zal willen treden of zal inzetten op sancties. Het valt daarom aan te bevelen als de ACM kaders vaststelt die concreter inzicht geven in de wijze waarop zij met haar onderzoeksbevoegdheden zal omgaan. Een praktische oplossing zou zijn om ondernemingen toegang tot de NMa te bieden om op anonieme basis het feitenkader te toetsen voor de vraag of de NMa in beginsel bereidheid zal zijn dat feitenkader probleemoplossend tegemoet te treden. Daarbij zal de NMa natuurlijk vrij moeten staan anders te oordelen als in een later stadium de feiten toch anders blijken te liggen.
mr. Edzard Offers, Van Benthem & Keulen