Bedrijven hebben in de eerste helft van dit jaar 1,2 procent minder uitgegeven aan advertenties. De mediabestedingen daalden tot 1,93 miljard euro.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Internet heeft geen last van de crisis. De bestedingen op dit medium namen in de eerste 6 maanden van dit jaar met 14,3 procent toe. Ook adverteren in de buitenlucht groeide: met bijna 8 procent.
Adverteren in de buitenlucht liet ook een flinke plus zien. Vrijwel alle andere mediumtypen zagen de advertentie-inkomsten afnemen. Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker Nielsen woensdag bekend heeft gemaakt.
De daling was vooral het gevolg van de economische laagconjunctuur. Veel bedrijven houden de hand op de knip. Dat heeft ook gevolgen voor de mediabudgetten. Televisie zag de advertentie-inkomsten met 3,5 procent dalen. Bij de dagbladen bedroeg de achteruitgang bijna 12 procent.