Mensen die vanwege een betalingsachterstand voor de kantonrechter in Utrecht moeten komen, kunnen die voortaan meteen bespreken en wanneer nodig ter plekke een betalingsregeling treffen met de deurwaarder. Dit scheelt veel papierwerk, bekort de afhandeling soms met weken en zorgt voor tevreden klanten. Dat is het doel van een experiment dat de kantonrechters zijn gestart.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Verwachtingen
De Utrechtse kantonrechters houden elke maandag en woensdag een rolzitting. Die is bedoeld om afspraken over de procedure te maken en schriftelijke stukken aan de kantonrechter te geven. Maar mensen die zijn gedagvaard vanwege een schuld aan bijvoorbeeld een bank, ziektekostenverzekeraar of woningbouwvereniging, komen naar de zitting om de kwestie op te lossen. Hun verwachtingen werden tot voor kort niet waargemaakt. De rechter vroeg: ‘Klopt het dat u dat bedrag moet betalen?’ In dat geval konden de gedaagden over een week een vonnis verwachten. “Ze kregen weinig gelegenheid om mondeling verweer te voeren en de tegenpartij was niet aanwezig, dat was voor veel bezoekers een desillusie ”, zegt kantonrechter Kim van der Kraats. “Een betalingsregeling treffen mag de rechter niet, wij adviseerden mensen daarover zelf contact op te nemen met de deurwaarder. ‘Ja hallo, wat doe ik hier dan?’, was vaak de reactie.”
Onbevredigend
Erkent iemand de geldvordering niet, dan moet hij zijn antwoord normaal gesproken schriftelijk indienen. Daarna – vaak weken later – laat de rechter weten hoe de procedure verder gaat. “Zo’n schriftelijke ronde vinden veel mensen te moeilijk”, zegt rechter Van der Kraats. “Zij laten het dus maar zitten. Het gevolg is dat mensen zich niet gehoord voelen.” De rechtbank wilde een einde maken aan die onbevredigende situatie. “Rolzittingen bij de kantonrechter zouden veel meer het visitekaartje van de rechtbank moeten zijn: toegankelijk, laagdrempelig en direct”, zegt Van der Kraats. ”Daar heb ik samen met een collega een plan voor gemaakt.”
Rolrevolutie
De rolzitting van maandag, die rechter Van der Kraats en haar collega voor hun rekening nemen, ziet er sinds drie maanden heel anders uit. “We laten mensen meteen mondeling reageren op de dagvaarding”, zegt ze. “Wij maken daar proces-verbaal van op en nemen daarmee het schrijfwerk over. Zegt iemand bijvoorbeeld dat hij de huisbaas al heeft betaald, dan vragen wij meteen om een betalingsbewijs. Normaal gesproken zouden we dat per brief doen, na lezing van de schriftelijke reactie.”
Het direct opnemen van de mondelinge reactie scheelt veel werk en veel tijd, en maakt dat de rechter vroegtijdig zijn regierol kan pakken. Maar de belangrijkste verandering is wel de aanwezigheid van de deurwaarder op de zitting. “We hebben de deurwaarder die op maandagen de meeste zaken aanbrengt, bereid gevonden met zijn computer naar de zittingen te komen. Dat zorgt voor een ware rolrevolutie. Hij kan meteen controleren of er inderdaad al betaald is aan de huisbaas, of ter plekke een betalingsregeling afspreken met de gedaagde.”
Schikken
De rolzitting verandert op die manier in een inhoudelijke zitting. “We kunnen aansluitend aan de rolzitting beide partijen horen en dan meteen vonnis wijzen, als dat tenminste nog nodig is”, zegt de rechter. “Omdat ze er allebei zijn, wordt er vaak alsnog geschikt, ook na aanvankelijk verweer. Dat komt doordat we de partijen vroeg in het conflict samenbrengen; de standpunten zijn dan nog niet zo verhard.” Elke schikking is pure winst, vindt Van der Kraats: “De mensen zijn tevreden en de zaak is met relatief weinig middelen snel tot een goed einde gebracht.”
De pilot duurt zes maanden en is nu halverwege. “Wij zijn er heel positief over. Na afloop bekijken we waar de meeste winst is behaald en hoe we die verder kunnen uitbouwen. Bijvoorbeeld door meer deurwaarders te vragen om de zitting bij te wonen.”