De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de overname van Shipdock door Damen goedgekeurd. Uit het onderzoek van de NMa blijkt dat er naast Shipdock en Damen voldoende ondernemingen in binnen- en buitenland overblijven waar rederijen uit kunnen kiezen om hun schepen te laten repareren en onderhouden.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
De NMa heeft in haar onderzoek met name gekeken naar de gevolgen voor de concurrentie voor de reparatie en het onderhoud van grote marineschepen. De Koninklijke Marine besteedt deze werkzaamheden uit aan private scheepswerven, omdat haar eigen dokken niet groot genoeg zijn. Voor deze opdrachten, die via een aanbesteding verlopen, benadert de Koninklijke Marine vanwege de nationale veiligheid tot nu toe alleen Nederlandse ondernemingen. Dit betekent dat alleen Damen, Shipdock en Keppel Verolme in aanmerking komen voor deze opdrachten, omdat alleen hun dokken groot genoeg zijn. De NMa heeft vastgesteld dat zowel de nieuwe combinatie als Keppel Verolme de mogelijkheid hebben om de opdrachten van de Koninklijke Marine binnen te halen gelet op de relatief grote opdrachten en de beschikbare capaciteit in hun dokken. Bovendien bleek uit NMa-onderzoek dat de Koninklijke Marine, als enige aanbieder van deze opdrachten, de opdrachten nog aantrekkelijker kan maken door deze voor een langere periode in de markt te zetten. Hierdoor krijgt de onderlinge concurrentie tussen de werven een extra stimulans.
Fusiecontrole
De Mededingingswet verplicht ondernemingen een fusie, overname of joint venture van tevoren te melden bij de NMa. De toezichthouder toetst vervolgens of door de concentratie de concurrentie niet te veel wordt beperkt.