Woensdag 13 februari hebben de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en de Consumentenbond, in overleg met Vereniging Eigen Huis (VEH), de nieuwe geschillenregeling voor het notariaat ondertekend. Hiermee gaat de Geschillencommissie Notariaat per 1 maart van start. Deze is ondergebracht bij De Geschillencommissie.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Per 1 januari 2013 is de procedure waarbij ringvoorzitters over declaratiegeschillen beslissen, vervallen. Ook de mogelijkheid om te klagen over notarissen bij de Nationale Ombudsman is afgeschaft. In plaats daarvan zijn notarissen vanaf 1 maart aangesloten bij de Geschillencommissie Notariaat. De klachten- en geschillenregeling is op 13 februari ondertekend door de KNB-bestuursleden Franc Wilmink en Teun van Dijk, Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, in aanwezigheid van Peter Moerkens, directeur van De Geschillencommissie. Notarissen moeten vanaf 1 maart consumenten of ondernemers met een klacht doorverwijzen naar De Geschillencommissie. Ook klachten van vóór 1 maart kunnen worden voorgelegd aan De Geschillencommissie.
Regeling geldt voor klachten tot 10.000 euro
De klachten- en geschillenregeling geldt voorlopig voor geschillen tot 10.000 euro. Deze beperking zal over enige tijd worden geëvalueerd. Er komen twee geschillencommissies: één voor consumentengeschillen en één voor zakelijke geschillen. Verder zullen de Consumentenbond en de KNB in de loop van dit jaar samen algemene voorwaarden voor het notariaat uitwerken.