Energieleverancier Nuon erkent sinds 2002 tienduizenden klanten “onvoldoende te hebben geïnformeerd” over hun stroomcontract en groene stroom.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Het bedrijf gaat deze klanten actief benaderen, liet Nuon woensdag weten na berichtgeving in Het Financieele Dagblad.
Het gaat om ongeveer 200.000 klanten en honderden grote bedrijven die tussen 1996 en 2002 een zogeheten Natuurstroom-contract hebben afgesloten. In tegenstelling tot wat het bedrijf eerder beweerde, werd de toeslag op de stroomprijs na 2002 niet meer in extra nieuwe duurzame energieprojecten gestoken, maar in groencertificaten.
Een woordvoerder stelt dat de inkomsten uit deze groencertificaten gebruikt worden voor het onderhouden van waterkrachtcentrales, windmolenparken en de opwek van zonne-energie in Nederland.
Hij stelt dat de afgelopen tien jaar wel 558 miljoen euro geïnvesteerd is in groene stroom, maar “dit bedrag is niet meer 1 op 1 terug te leiden naar de meerprijs van de klanten”.
Het FD schat dat Nuon 70 tot 100 miljoen euro kwijt kan zijn als het bedrijf klanten terug moet gaan betalen.
Het is al jaren niet meer mogelijk om het Natuurstroom-contract bij Nuon af te sluiten. Op dit moment hebben nog zo’n 50.000 klanten het contract. Slechts een deel van hen zou dit tussen 1996 en 2002 zijn aangegaan.