Reders moeten veel hogere premies betalen voor hun verzekering als gevolg van de piraterij voor de westkust van Afrika.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Dat stelt een woordvoerder van Aon, dat als makelaar verzekeraars en reders bijeenbrengt, maandag in Trouw. De premiestijging kan volgens de Aon-zegsman oplopen tot enkele tientallen procenten.
Het gaat daarbij niet alleen om het verzekeren van het schip en de lading tegen de kapers, maar ook om een zogeheten kidnap- & ransomverzekering.
Die dekt de schade die ontstaat doordat voor gegijzelde zeevarenden losgeld moet worden betaald. Ook betaalt de verzekering de kosten die gepaard gaan met het onderhandelen tussen gijzelnemers en reders.
Verzekeringen
Hoeveel reders precies meer moeten betalen voor hun verzekeringen, is volgens de woordvoerder van Aon niet in euro’s uit te drukken. Het verzekeren van schepen is maatwerk, stelt hij. Hoe beter een schip is beveiligd, hoe lager de premie bovendien uitvalt.
Daar ligt echter het probleem voor Nederlandse reders: zij mogen geen gewapende particuliere beveiligers meenemen, omdat het geweldsmonopolie bij de overheid ligt. Reders moeten zodoende bij de overheid aankloppen voor beveiliging, maar in de praktijk is dat lastig te organiseren.