Een nieuwe vliegtaks, die momenteel op tafel ligt bij de begrotingsonderhandelingen tussen kabinet en oppositie, zou een geweldige dreun betekenen voor de Nederlandse concurrentiepositie. Dat laten de topmannen van Schiphol en KLM dinsdag weten.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
”Hordes mensen gaan met de auto de grens over om daar te vliegen”, voorspelt KLM-topman Camiel Eurlings. ”Dat zagen we 5 jaar geleden ook gebeuren. Kijk de boeken er nog maar eens op na. Het is slecht voor de economie en het milieu schiet er niets mee op.”
Eurlings wees op de grote problemen die de luchtvaartbranche de afgelopen jaren heeft gekend. ”We hebben onze mensen jaren op de nullijn gehouden. Als je dan zo’n klap krijgt op het moment dat de zon eindelijk weer een beetje begint te schijnen, is dat heel zuur.”
Minder passagiers
De vliegtaks die in 2008 werd ingevoerd, leidde op Schiphol tot een afname van het aantal passagiers met 10 procent, zei topman Jos Nijhuis. ”Dat zou nu neerkomen op zo’n 5 miljoen per jaar. Dan praat je over 5.000 directe en 25.000 indirecte banen die op het spel staan.”
Ook zou het netwerk van verbindingen op Schiphol dan verslechteren, waardoor Nederland minder aantrekkelijk wordt voor grote internationale bedrijven.
Zwaarste klappen
Budgetdochter Transavia, die het vooral van vakantievluchten moet hebben, denkt de zwaarste klappen te krijgen. De concurrentie met prijsvechters als Ryanair en EasyJet is voor het bedrijf nu al moordend.
”Met een vliegtaks ga je dat gevecht ook nog eens aan met één arm op de rug gebonden”, zegt directeur Mattijs ten Brink.