De Europese Commissie heeft vragen gesteld over mogelijk ongeoorloofde staatssteun van de Nederlandse overheid aan de NS.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu dinsdag naar aanleiding van berichtgeving hierover van NRC Handelsblad.
De vragen gaan over de door minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) gewijzigde voorwaarden voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn (hsl). Die werden in 2011 aangepast nadat uitbater High Speed Alliance, dochter van NS, in financiële problemen was geraakt.
De minister stond destijds toe dat de hsl werd toegevoegd aan het contract voor het Nederlandse hoofdrailnet. Tegelijkertijd werd de jaarlijkse vergoeding die de NS voor de hsl betaalt verlaagd van 148 naar 101 miljoen euro per jaar.
Reizigersorganisatie Voor Beter OV vroeg in juni om een onderzoek bij de Europese Commissie. Concurrenten Arriva en Veolia hebben zich ook al meerdere keren beklaagd over de constructie met de hsl.