De haven van Rotterdam dreigt het slachtoffer te worden van de onlangs aangekondigde samenwerking van de drie grootste containerrederijen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Vanaf april 2014 varen de schepen van Maersk, MSC en CMA-CGM nog maar vier keer per week op de grootste haven van Europa. Nu is dat nog acht keer, schrijft Het Financieele Dagblad vrijdag.
De krant baseert zich op het nieuwe vaarschema van de marktleiders, die eerder dit jaar een samenwerking onder de naam P3 aankondigden.
In plaats daarvan kiezen de rederijen voor de haven van Antwerpen, de concurrent van de Rotterdamse haven. “Op eerste gezicht ziet het er voor Antwerpen beter uit”, aldus een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam.
Pijnlijk
Het geringere aantal bezoeken is extra pijnlijk, omdat Rotterdam met de aanleg van de Tweede Maasvlakte juist heeft ingezet op meer bezoeken en lading. Volgend jaar worden daar twee nieuwe containerterminals geopend, wat de capaciteit flink vergroot.
Maersk is de grootste containerrederij, op de voet gevolgd door MSC en CMA-CGM. Samen bezitten de bedrijven ongeveer veertig procent van de totale markt. Om die reden wordt de geplande alliantie nog onderzocht door de kartelwaakhond van de Europese Commissie.