Ongeveer een op de tien buitenlandse vrachtwagenchauffeurs houdt zich niet aan de zogenoemde cabotage-regels. Dat zijn regels die voorschrijven hoe vaak een vervoerder uit de EU goederen over Nederlandse wegen mag vervoeren.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Dat is de voorlopige tussenstand van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), zo bevestigde een woordvoerster dinsdag naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf.
In januari 2014 moet het onderzoek klaar zijn.
Een vervoerder uit een EU-lidstaat mag maximaal drie keer binnen een week goederen vervoeren tussen twee punten binnen de landsgrenzen van een andere lidstaat. Daarna moet een trucker de grens over.
Volgens minister Melanie Schultz van Infrastructuur is ”goede naleving van de regels in het wegtransport belangrijk. Overtredingen van de regels zorgen voor concurrentievervalsing”.
Investeren
Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) moet Schultz investeren in extra inspecteurs bij de door bezuinigingen gekrompen ILT.
”Deze cijfers bevestigen dat het essentieel is om strenger toe te zien op handhaving van de regels. Maar op dit moment heeft de ILT te weinig inspecteurs om adequaat te handhaven. Door dat gebrek bij de ILT is de pakkans laag.”