Consumenten die hebben gebeld naar het 0900-informatienummer van incassobureau Corpus Justitia, krijgen hun geld terug via hun telefoonaanbieder. Want Corpus Justitia heeft volgens ACM (Autoriteit Consument & Markt), de toezichthouder achter ConsuWijzer, misbruik gemaakt van het betaalde informatienummer. In totaal gaat het om een bedrag van 22.000 euro.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Consumenten belden het nummer naar aanleiding van een incassobrief van Corpus Justitia. In die brief stond dat consumenten een schuld moesten betalen. Consumenten die het nummer belden om te vragen om welke schuld het ging, werden soms wel 20 minuten in de wacht gezet. Uiteindelijk kregen zij helemaal niemand aan de lijn. Het nummer kostte 45 eurocent per minuut.
Onder andere naar aanleiding van signalen van consumenten, waarschuwde ACM op 8 augustus 2013 al voor de incassobrief van Corpus Justitia en startte zij een onderzoek. Ook trok zij het 0900-nummer (0900-2020794) dat in de incassobrief stond voorlopig in. Nu uit onderzoek blijkt dat het 0900-nummer echt werd misbruikt, is het definitief ingetrokken.
Consumenten die via hun telefoonrekening al voor het bellen naar het telefoonnummer hebben betaald, krijgen het geld uiterlijk 18 februari 2014 automatisch teruggestort via hun telefoonaanbieder. Dit heeft ACM samen met de telefoonaanbieders zo geregeld. ConsuWijzer raadt consumenten aan te checken of dit op tijd gebeurt. Zo niet dan kunnen zij hun aanbieder hier op aanspreken. En een signaal afgeven bij ConsuWijzer.