Acht op de tien kleine en middelgrote bedrijven kregen vorig jaar te maken met oninbare vorderingen als gevolg van faillissement van een opdrachtgever.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Dat blijkt uit cijfers die Interpolis, aanbieder van onder meer rechtsbijstandsverzekeringen voor ondernemers, zondag heeft gepubliceerd.
Volgens Interpolis blijft wanbetaling een groot probleem voor met name kleine ondernemers en zzp’ers. Zij kregen een op de drie rekeningen niet op tijd betaald. Het gemiddelde openstaande bedrag was 6.000 euro, maar ook bedragen boven een ton komen voor. Gemiddeld stond een vordering veertig dagen open.
Het aantal incassozaken is vorig jaar niet verder toegenomen, maar ligt nog wel 85 procent hoger dan in 2010. De juristen van Interpolis die bedrijven bijstaan bij wanbetalende zakelijke klanten, krijgen daarbij steeds vaker te maken met curatoren, aldus de verzekeraar.
Informeren
Interpolis roept ondernemers dan ook op zich vooraf beter te informeren over de financiële gezondheid van potentiële opdrachtgevers en zorg te dragen voor goede leveringsvoorwaarden. Volgens de verzekeraar wordt meer dan de helft van de faillissementen veroorzaakt door afnemers die hun rekeningen niet of te laat betalen.
Ondernemers zijn zich volgens Interpolis wel bewust van de risico’s, maar nemen te weinig preventieve maatregelen. Dat terwijl 40 procent aangeeft dat te laat betalende klanten leiden tot druk op de liquiditeitspositie.