Door een stempelfout heeft Nederland te laat bezwaar gemaakt tegen Europese regels voor internationaal treinverkeer. Dat heeft minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer gemeld.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Hij had beloofd de zaak aan te kaarten bij het Europees Hof van Justitie.
Maar op de permanente vertegenwoordiging van Nederland bij de Europese Unie is ”per abuis” een verkeerde datum van ontvangst gestempeld op het gewraakte besluit van de Europese Commissie.
Vervolgens is de hele termijn gebruikt om daartegen een verweerschrift op te stellen, waardoor het te laat is ingediend en niet-ontvankelijk is verklaard.
Het kabinet betreurt de gang van zaken. Volgens Timmermans zijn er maatregelen genomen om te voorkomen dat er nog eens zo’n fout wordt gemaakt.
Spoedoverleg
Ook heeft Nederland in een spoedoverleg met de Europese Commissie nogmaals de inzet in het geschil duidelijk gemaakt. Dat draait erom dat ons land zelf meer invulling wil geven aan de Europese regels.
In Nederland is vastgelegd dat minimaal 75 procent van de reizigers van internationale treinen daarmee daadwerkelijk naar het buitenland moet reizen en niet onderweg al in Nederland uitstapt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Thalys.
Ook staat in de regels dat zo’n internationale lijn de nationale afspraken niet mag verstoren. Volgens de Europese Commissie heeft Nederland de regels te beperkend opgesteld, wat niet goed is voor de concurrentie.
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven vindt ”het natuurlijk knullig van het kabinet”, maar ze is er blij mee. ”Mogelijk komen er nu meer treinen naar België en Duitsland”, zei ze vrijdag.
De fout kan positief uitpakken voor de initiatiefnemers van de Lage Landenlijn, een verbinding van Arriva tussen Den Haag en Brussel. De Nederlandse Spoorwegen zien die nieuwe treindienst als mogelijke oneerlijke concurrentie en hadden de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om een oordeel gevraagd.