Wie belt met de informatielijn van de Belastingdienst krijgt in twee op de drie gevallen een fout of onvolledig antwoord op zijn vragen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Dat meldt de Consumentenbond donderdag. De BelastingTelefoon krijgt als rapportcijfer een 4,6. Ook in 2012 kreeg de lijn een onvoldoende.
Medewerkers van de informatielijn kregen van ‘mysteryshoppers’ zeven vragen voorgelegd, variërend in moeilijkheidsgraad. Elke vraag werd aan tien verschillende medewerkers gesteld. De fouten variëren van het onterecht vermelden van een leeftijdsgrens tot het vergeten van schenkbelasting.
Kosten
Onjuiste informatie kan een belastingplichtige flink op kosten jagen of ervoor zorgen dat iemand een verkeerde financiële beslissingen neemt, aldus de bond. Zo kunnen ze een naheffing krijgen als er een fout in de aangifte staat.
Het ministerie van Financiën kondigde een jaar geleden aan dat medewerkers een moeilijke vraag voortaan direct zouden doorspelen naar een gespecialiseerde medewerker.
Maar dat gebeurt nog steeds niet of nauwelijks. Als het wel gebeurt, is de knowhow volgens de bond nog steeds ver te zoeken: de specialisten beantwoordden twaalf van de vijftien vragen alsnog fout of onvolledig. De Consumentenbond noemt het resultaat ‘ontluisterend’.