Het gerechtshof Amsterdam heeft onlangs beslist dat KPN bij het afsluiten van nieuwe abonnementen haar informatieverplichtingen niet heeft geschonden. De bezwaren tegen het vonnis van de rechtbank zijn verworpen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Wel heeft Telfort (Telfort is inmiddels opgevolgd door KPN) haar klanten onvoldoende geïnformeerd over de verandering van de berekening van de belkosten in lopende abonnementen. Het gerechtshof houdt er rekening mee dat klanten daardoor schade hebben geleden. Het hof heeft daarom het voornemen om deze klanten te verwijzen naar een aparte procedure om die mogelijke schade te begroten.
Procedure Stichting Belverlies en KPN
In de zaak tussen de Stichting Belverlies en KPN is het vonnis van de rechtbank door het gerechtshof Amsterdam bekrachtigd.
In de zaak tussen de klanten en KPN heeft het gerechtshof nog geen eindbeslissing kunnen nemen. In de procedure is door de klanten niet uitgelegd wie van hen een abonnement bij Telfort had en gedurende de looptijd van hun abonnement te maken hebben gekregen met de verandering van de berekening van belkosten. De procederende klanten hebben van het hof de gelegenheid gekregen om in een schriftelijk stuk uiteen te zetten om wie het gaat.
Vonnis rechtbank
De rechtbank Amsterdam heeft in deze kwestie op 5 december 2012 vonnis gewezen.
De Stichting Belverlies is daarvan samen met een groot aantal klanten in hoger beroep gekomen bij het gerechtshof Amsterdam.
De Stichting Belverlies heeft betoogd dat de verkregen informatie ontoereikend en misleidend was
Laatsteminuutafronding
KPN en voorheen Telfort hebben in 2008 en latere jaren verandering gebracht in de berekening van de belkosten voor mobiel telefoonverkeer. Zij hebben abonnementen met zogenoemde laatsteminuutafronding ingevoerd. KPN heeft met nieuwe klanten zulke abonnementen afgesloten. Telfort heeft lopende abonnementen veranderd en daarin laatsteminuutafronding opgenomen.
KPN heeft haar nieuwe klanten geïnformeerd door middel van tarievensheets, posters en flyers alsmede door medewerkers van de winkels en vermelding op haar website.
Volgens de Stichting Belverlies was de gegeven informatie onvoldoende en hebben KPN en indertijd Telfort hun klanten overvallen met hogere belkosten.
De Stichting Belverlies en 158 klanten hebben aan de rechter de vraag voorgelegd of KPN en voorheen Telfort ten opzichte van hun klanten onrechtmatig hebben gehandeld door hen onvoldoende te informeren over de invoering van laatsteminuutafronding.
ECLI:NL:GHAMS:2014:496