Autofabrikant Toyota misleidt zijn klanten niet door haar mededelingen over het brandstofgebruik van de Toyota Yaris 1,5 Hybrid Aspiration. Dit oordeelt de rechter in een kort geding dat de Stichting Brandstofverlies had aangespannen tegen de Nederlandse importeur van Toyota, Louwman en Parqui B.V.. De Stichting Brandstofverlies behartigt volgens haar statuten de belangen van kopers en gebruikers van auto’s die in de praktijk een hoger brandstofverbruik hebben dan verwacht.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Onafhankelijke tests
Europese regels verplichten autofabrikanten om bij de verkoop van auto’s op een label verbruiksgegevens te vermelden die zijn gebaseerd op onafhankelijke tests van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Deze tests lijken op een laboratoriumproef en meten het brandstofverbruik van de auto’s in gestandaardiseerde omstandigheden. De resultaten van deze tests zijn niet representatief voor het verbruik in de dagelijkse praktijk. De gegevens zijn volgens de rechter vooral bedoeld om consumenten in staat te stellen het verbruik van verschillende auto’s te kunnen vergelijken. Hij verwijst daarbij naar de toepasselijke Europese regelgeving en een arrest van Gerechtshof Amsterdam van 17 april 2012.
Daadwerkelijk verbruik
Toyota mag op grond van de regelgeving in reclamemateriaal geen andere gegevens over het brandstofverbruik vermelden, dus ook niet het door Stichting Brandstofverlies genoemde verbruik van 1 op 18. Overigens heeft de Stichting Brandstofverlies naar het oordeel van de rechter ook niet aannemelijk gemaakt dat het daadwerkelijke verbruik van de Toyota Yaris 1 op 18 is.
Waarschuwing
In lijn met Europese en Nederlandse regelgeving vermeldt Toyota op het energielabel en in reclamemateriaal bij de verbruikscijfers de waarschuwing dat allerlei factoren zoals weersomstandigheden, belading en rijgedrag het brandstofverbruik in de praktijk kunnen beïnvloeden. De rechter acht deze waarschuwing voldoende.
ECLI:NL:RBZWB:2014:1697