Het moet over zijn met gratis plastic tasjes in Europa. Het Europees Parlement (EP) stemde woensdag in met plannen om de Europese plastic tasjesberg in vijf jaar met 80 procent terug te dringen.
Prijs vergelijk ADSL, kabel, glasvezel aanbieders en bespaar geld door over te stappen!
Volgens cijfers van de EU gebruikt een Europeaan gemiddeld tweehonderd lichtgewicht plastic tasjes per jaar. De parlementariërs willen dat supermarkten alleen plastic tasjes hebben waarvoor betaald wordt.
Ook een amendement om de regels niet te laten gelden voor fastfoodrestaurants zoals de afhaalchinees of pizzabezorgers haalde het niet.
GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout wijst erop dat veel wegwerptasjes in de oceaan verdwijnen en als een ‘plastic soep’ ronddrijven met als gevolg dat er dieren sterven door plastic in de maag. “Dit grote milieuprobleem wordt nu eindelijk Europees aangepakt.”
Nederland
In Nederland worden op markten of bij afhaalrestaurants nog steeds dunne, lichtgewicht, gratis tasjes uitgedeeld. Supermarkten verstrekken geen gratis tasjes meer.
Detailhandel Nederland wil na de uitspraken van het EP een voorlichtingscampagne voeren. Consumenten zouden dan wat vaker een eigen tas mee moeten nemen.
“In Nederland zijn al veel initiatieven van winkeliers om het gebruik van plastic draagtassen terug te dringen”, benadrukt secretaris Europa bij Detailhandel Nederland, Dorine van Woerden.
Zo geven bijvoorbeeld supermarkten en bouwmarkten al geen gratis tasjes meer. Maar dat verschilt per sector. Consumenten ervaren het krijgen van een plastic tasje in de winkel toch als een service, zeker bij grotere aankopen, stelt Van Woerden.
Campagne
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) zei vorige week nog dat winkels er zelf voor moeten zorgen dat ze veel minder plastic tassen aan klanten meegeven.
Volgens Mansveld kunnen ze daarbij hun voordeel doen met de uitkomsten van een proef waaruit is gebleken dat het vragen van een bijdrage van 10 cent per tasje helpt om het aantal plastic tassen te verminderen.
De detailhandel komt nu nog voor de zomer met een campagne om ondernemers en consumenten te vertellen hoe belangrijk het is om veel minder plastic tassen te gebruiken. Detailhandel Nederland werkt daarin samen met de overheid en Koninklijke Horeca Nederland. De verschillende branches, waaronder ook fastfoodketens, Chinese restaurants en marktkooplui zijn daarin vertegenwoordigd.